EICMA: Tre koncept-MC vi glæder os til
Koncept- og prototype-motorcykler på EICMA er en effektiv måde for motorcykelproducenterne at lure om der er interesse for en model de overvejer at sætte i produktion. Med andre ord, om de bliver nævnt i tilstrækkelig mange medier. Det være sig hermed gjort.
Nogle cykler ser næsten produktionsparate ud, mens andre stadig er på skitsestadiet. Sådan groft sagt.
For motorcykelelskere kan det derimod være næsten frustrerende, for nogle modeller ser så lækre ud, at reptilhjernen straks bestemmer sig til, at her er en må-eje-genstand. Og så er det jo trist, hvis det aldrig kommer i produktion, eller at man skal vente.
Men tre adventure-inspirerede modeller fra årets messe må producenterne gerne komme i gang med snarest. Nemlig Husqvarna Norden 901 Concept, Honda CB4X og Ducati Scrambler Desert X. Fællestrækkene er højden, for det kan naturligvis diskuteres om Honda CB4X overhovedet er en adventuremaskine, med sin 17″ hjulstørrelse, som tydeligvis peger på aktiv kørsel på asfalt.
Men skarpt designet er den, helt bogstaveligt. Og modsat de to andre maskiner har den en firecylindret motor med klassisk svungne forrør. CB4X er kraftig at se til med den brede tank, som breder sig bag den justerbare vindskærm. Den korte bagende antyder sportslig kørsel og ikke så mange praktiske hensyn. Og lidt i lighed med den helt nye Yamaha Tracer 700 er lyssignaturen fortil også sportslig skarp.
Anderledes velforberedt på en tur i vildmarken er Husqvarnas Norden 901 Concept. Den ser næsten produktionsklar ud. Med sin tocylindrede motor vil den være Husqvarnas første touring maskine, men samtidig en maskine som holder den stolte terrænædende tradition i hævd. Og ikke ulig Moto Guzzis V85 TT har den både klassiske og moderne linjer i sit design.
Motoren er en 889,5 cc parallel twin, som vil være tilrettet adventure – men uden at ydelsen er opgivet. Forhjulet er 21″ mens det bagtil er 18″ og affjedringen er fra WP.
Ducatis Desert X er med sin 30 L tank også klar til at forcere genstridig natur, og hjulstørrelserne antyder også samme formål. Og ligesom resten af Scrambler modelrækken er en vis grad af retro også en del af pakken. Det minimalistiske design peger ifølge Ducati tilbage mod halvfemsernes Paris-Dakar maskiner.
Her på redaktionen hersker der bred enighed om, at de bare skal i produktion. Enigheden ophører til gengæld, når det gælder om, hvilken af dem er fedest. Men vi håber at se dem produktionsklare på næste års EICMA.