Rokon Trail-Breaker – den ultimative offroader
1. marts er lige om hjørnet, og det er snart tid til få støvet maskinerne af så vi kan komme ud og køre. Nogle af os er særligt glade for at køre motorcykel der, hvor asfalten slipper op – men hvad er egentlig bedst at tage med ud på offroad-eventyr?
Nogle sværger til enduromaskiner som Husqvarna 701, der netop er lanceret i en Long Range version med en større benzintank, så du ikke skal fylde brændstof på så ofte. Men måske er det dog ikke så tosset med en pause, for enduromaskinerne er ikke kendt for deres komfort qua de smalle sæder og manglende vindsbeskyttelse.
Derfor er der mange, som bekender sig til adventuremaskinerne, der netop tilbyder mere komfort kombineret med både terræn- og asfaltegenskaber i et varierende mix.
BMW har med GS-serien i mange år været højt placeret i denne klasse, men mulighederne er næsten uendelige og flere nye, og vildt spændende, modeller er på vej som f.eks. Husqvarna Norden 901, Harley-Davidson Pan America, KTM 390 Adventure og Triumph Tiger 900 som undertegnede fik lov at pille lidt ved, da Motorshow løb af stablen i Herning.
Tænker du på at erhverve dig en ny adventuremaskine skal du måske overveje en gammel maskine, som alligevel er ny – mød Rokon Trailbreaker der kom til verden 1958, men produceres den dag i dag.
Oprindelsen
Rokon Trail-Breaker blev skabt for mere end 60 år siden, hvor opfinderen Charles Fehn stod fadder og gav den lille maskine navnet Trailmaker.
Fehn var et entreprenant menneske, som på trods af ingen formel uddannelse, dygtiggjorde sig inden for en myriade af felter: Han udstoppede dyr, restaurerede gamle biler, opfandt en sukkerautomat, en revolverlygte og ja – en motorcykel som trækker på begge hjul.
Efter grundige tests i klitterne omkring San Bernadino i Californien, solgte Charles Fehn sit design til Nethercutt Industries i 1960, og her fik den specielle maskine betegnelsen Trail-Breaker, som kendes i dag. Sidenhen bliver rettighederne til Trail-Breakeren opkøbt af en succesfuld forhandler – og Rokon blev føjet til navnet.
I løbet af de 60 år, er designet blevet justeret en smule ad flere omgange – dog er det grundlæggende den samme maskine der kan købes i dag, som så dagens lys dengang farfar var dreng.
Hvad gør den speciel?
Nu som dengang, er det helt store trækplaster ved den lille maskine, at den trækker på begge hjul. Kræfterne til forhjulet, går fra motoren via kardanaksel under tanken til kronrøret hvor der sidder en kobling knyttet til et gear, som sender kræfterne videre til forhjulet via kæde. Koblingen regulerer hvor meget kraft der skal overføres til forhjulet, i forhold til styrudslag. Det er jo ikke særlig nyttigt at have fuld trækkræft ved fuldt styrudslag, da maskinen ville have tendens til at rende afsted fra føreren.
Oprindeligt havde den sjove lille motorcykel en totaktsmotor, men den udgave du kan erhverve i dag, er udstyret med en firetaks motor på ydmyge 208 kubik, som yder beskedne 7 hk. Med andre ord er det altså ikke en maskine, der stikker af fra dig.
I tredje gear topper den lille terrænbølle ved 56 km/t, og tre gear er alt du skal holde styr på, når du kører den lille bølle.
Du behøver heller ikke tænke på at skulle fumle med koblingsgrebet, når du fræser gennem skoven; rent faktisk skal du holde stille, beslutte, hvor stærkt du vil køre, og derefter vælge gear med et håndtag på siden af maskinen. Det er skørt, skævt og skønt.
Den oprindelige model havde ikke affjedring foran, men lod de store ballondæk på 12” fælge klare arbejdet. I 2008 indførtes den patenterede AutoGrab affjedring som ekstraudstyr, men den er nu standard. Affjedringen har en vandring på otte tommer, så det er mere udholdeligt for føreren, når det går i fuldt firspring gennem terrænet. Ligesom originalen, er der stadig ingen affjedring bagtil på Trail-Breakeren.
Selvom Rokon Trail-Breaker ligner noget, der svejset sammen af gammelt jern fra landsbysmedjen, skal du ikke trækkes med kickstarter, men derimod starte dyret med en nymodens startknap – jo… fint skal det være.
Skulle elektronikken alligevel svigte på tur i ødemarken, kan motoren også startes med snortræk ligesom din plæneklipper. En bemærkelsesværdig detalje ikke mange motorcykler kan bryste sig af, og Rokon Trail-Breaker byder på flere mærkelige detaljer.
Aparte ekstraudstyrsliste
Du kan bestille din Trail-Breaker med vandtætte massive ”tromlefælge”. Det smarte ved de specielle fælge er, at du simpelthen kan fylde dem med væske – f.eks. ekstra benzin hvis du for alvor skal på langtur, eller måske vand hvis du bliver tørstig undervejs. Hvert hjul kan indeholde 2,6 gallons, eller hvad der svarer til små ti liter per hjul.
Du kan også undlade at fylde hjulene, og så tjener de lige pludselig et andet formål. Kommer du til et vandløb du gerne vil krydse, kan du blot køre din Rokon Trail-Breaker tilpas langt ud, vælte dyret om på siden – med luftfilteret opad – og nu holder de tomme ”tromlefælge” dit lille off-road-monster flydende, så du kan trække den over på den anden side af vandløbet.
Prøv at se om du kan lave samme manøvre med en KTM 790 Adventure eller en hver anden nymodens adventurebike.
Listen med underfundigt tilbehør stopper ikke her. Til din Trail-Breaker kan du bestille original geværholder og trækstang. Eller hvad siger du til en træstammetrækker, som gør dig i stand til at trække afsted med en gren på op til 900 kg?
Det særlige ekstraudstyr fortæller, at Rokon Trail-Breaker er andet og mere end blot et stykke legetøj, og den aparte maskine har såmænd også gjort tjeneste ved USA’s væbnede styrker samt skovvæsenet i 25 stater.
Det er der heller ikke noget at sige til, for den lille maskine kan klatre som ingen andre, og stigninger op til 60 pct. klares i et snuptag.
Skulle det, på trods af trækket på begge hjul og den generøse frihøjde, alligevel lykkes at køre din maskine fast, gør den lave vægt, at du let kan skubbe dig ud af problemerne.
Rokon Trail-Breaker vinder næppe nogen priser for komfort, fart eller skønhed, men på trods af alle dens mange fejl og mangler, er det længe siden jeg har ønsket mig en MC så meget som denne – den er da for sjov!