Stumper blev "lånt" fra kundernes Norton motorcykler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Norton-sagaen bliver helt grotesk

Stumper blev "lånt" fra kundernes motorcykler
CO
13/02-2020 kl. 12:30
Anslået læsetid: 3 Minutter

Fremtiden for den hæderkronede engelske motorcykelproducent Norton så lys ud, da forretningsmanden Stuart Garner i 2008 købte rettighederne til navnet og genoplivede det ikoniske mærke.

Vi så gennem årene flere superfede koncepter samt produktionsklare modeller præsenteret, kontrakter med højt respekterede racerkører blev underskrevet, og umiddelbart inden korthuset begyndte at vælte, kulminerede hypen omkring mærket med introduktionen af den helt fantastiske Norton Superlight SS.

Den superskarpe racer med kulfiberstel, hvor den tocylindrede 650cc motor angiveligt skulle yde i omegnen af 170 hestekræfter… til en vægt på blot 153 kg.

Kaos ulmede bag facaden

Men bag den glorificerede facade ulmede et underliggende roderi af utilfredse kunder, som aldrig fik motorcyklen de enten havde betalt depositum eller fuld pris for, og der var oftest fortvivlende lang leveringstid for de kunder, som rent faktisk modtog en motorcykel.

Årsagen viste sig at være et nærmest ufatteligt rod i virksomhedens økonomi, som i begyndelsen af året foranledigede, at Norton Motorcycles blev sat under administration

I den forbindelse afdækkede det engelske medie The Guardian i samarbejde med ITV investigation en række ubehagelige overraskelser, som involverer blandt andet dømte bedragere og mildest talt tvivlsom omgang med pensionsmidler.

Det kan du læse mere om her på MagaCin i artiklen Sorte skyer over Norton.

Hvem betalte for eksklusive biler?

En rigtig trist historie hvor vildledte pensionisters livsopsparing formentlig sættes over styr, og store summer i form af statsgaranterede lån er optaget under falske forudsætninger.

Det engelske medie ITV har under den fortsatte efterforskning spurgt Stuart Garner om rimeligheden i virksomhedens flåde af eksklusive firmabiler, der omfatter fornemme mærker som Aston Martin, Range Rover og Jaguar.

Se opslaget på sociale medier herunder, hvor Stuart Garner ikke har nogen kommentarer overhovedet.

Fusk med kundernes motorcykler

Man kan harmes over det økonomiske roderi, men især svindlen med pensionsmidler får nok de fleste helt op i det røde felt.

Og hvis du allerede nu er oppe i det røde felt, så skal du nok ikke læse videre.

For det viser sig nemlig, at nogle af de kunder som rent faktisk har fået en motorcykel leveret, også er udsat for snyderi af værste skuffe.

Utilfredse kunder er nemlig begyndt at dele opslag på sociale medier, hvor deres motorcykler efter indkaldelse til officielle “garanti-service” er blevet strippet for stumper, som efterfølgende er monteret på motorcykler der var tiltænkt andre kunder.

Se eksempelvis opslaget her, hvor en kundecykel tydeligvis ikke er i den mest optimale stand.

Og se så lige opslaget her, hvor ejeren henter sin elskede Norton… velsagtens fordi han vil sikre sig at motorcyklen ikke forsvinder helt.

Det er eddermame det mest mystiske garanti-service-eftersyn vi nogensinde har set, men det du ser herover, er desværre ikke et enestående tilfælde.

I den forbindelse er der arrangeret et møde med Norton Motorcycles' nuværende administrator, og der er indledt en eftersøgning efter andre kunder, som står i en tilsvarende situation.

Se opslaget på sociale medier herunder.

Et dystert kapitel i det glorværdige mærkes historie.

En fantastisk historie om genoplivning af en historisk motorcykelproducent har udviklet sig fra at være en solstrålehistorie til at slå over i en gedigen rodet affære, som nu viser sig også at indeholde reelle svinestreger.

I dag finder The public pension ombudsman hearing sted i den engelske hovedstad London, og man kan håbe på, at der ikke er flere lig i lasten.

Men der er næppe nogen tvivl om, at de engelske skatteydere efterlades med en gigantisk regning, og vi kan kun krydse fingre for, at der på længere sigt findes en løsning, der tilgodeser først og fremmest kunderne som er blevet snydt så vandet driver, samt de intetanende pensionister der har investeret livsopsparingen i virksomheden.

    

     

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start