Speciel køreteknik forklaret
Lige siden Valentino Rossi for første gang for offentligheden kastede anker med sit ben under indbremsningen til et sving, har flere forsøgt både at afklare og forklare hvad meningen med teknikken er. Der er endda kommet bud på at doktorens dinglende ben blot er en 'dårlig vane', fra de mange timers Dirt Track kørsel hjemme på italienerens ranch.
Siden hen er der efterhånden kastet en del forklaringer på bordet – nogle mere korrekte end andre – og selvom eksperter gentagende gange, har gjort deres bedste, for at skære fordelene ved den alternative kørestil ud i pap, virker forklaringerne stadig forvirrende og indviklet… men det er slut nu.
Den franske MotoGP kører Sylvain Guintoli har på sin YouTube kanal publiceret nedenstående video, hvor han ved brug af helt normale menneskeord, forklarer hvad idéen med det dinglende ben egentlig går ud på.
I videoen fortæller Guintoli blandt andet at teknikkens formål er, at sænke tyngdepunktet under indbremsning, at flytte mere vægt til bagenden af motorcyklen, at øge vindmodstanden og herved opnå større bremseeffekt, og at det også tillader rytteren at indtage en bedre førerposition, inden der dykkes ind i svinget.
Det giver sig selv at effekten af et dinglende ben kan måles i tiendedele af et sekund, og derfor giver det kun mening at bruge teknikken på en racerbane; og her er det faktisk også kun topkørere der i sidste ende får noget ud af teknikken; i hvert fald i forhold til omgangstid. Men uanset hvor relevant det er for ganske almindelige motorcyklister og trackday kørere, er det alligevel ret interessant at se og høre hvad det hele går ud på.