Firecylindret eventyrer fra Honda
Efter flere års spekulationer, prototyper og konspirationsteorier om en firecylindret adventure bike, lader det nu til at Honda endelig gør alvor af snakken. Producenten har for nylig indsendt patenttegninger til European Intellectual Property Office, for at beskytte idéen om en potentiel terrængående rækkefirer.
Netop den type motor har gennem årtier gjort sig rigtig godt på mange punkter, men har aldrig rigtig været populær i adventureverden. Faktisk har langt de fleste producenter gennem godt 40 år med big-bore eventyrere sværget til enstampere, flere former for twin motorer, og faktisk også 3-cylindrede kraftværker. Kun Kawasaki og BMW har sneget firecylindrede adventuremaskiner ud af fabrikken, med henholdsvis Versys 1000 og S1000XR; og i virkeligheden er de to modeller langt mere touringprægede, end tørstige efter oplevelsesrige ture væk fra alfarvej.
Der er hovedsageligt to grunde til, at firecylindrede motorer aldrig rigtig har fundet vej ind på markedet for adventuremaskiner; først og fremmest er firecylindrede motorer ofte større end hvad godt er på denne type motorcykel, hvor ingeniørerne typisk vægter meget højt, at cyklen skal være så smal som muligt.
For det andet er denne type motor som udgangspunkt udviklet til sportslige gademaskiner og superbikes, som typisk leverer størstedelen af både hestekræfter og moment ved høje omdrejninger; stik modsat af hvad man ønsker på en off-road’er.
Et hurtigt kig på designet af Honda’s potentielle off-road kandidat afslører, at den vil være meget lig førnævnte modeller fra Kawasaki og BMW. Et sportsligt kåbesæt og helstøbte fælge, peger alt sammen i retning af en motorvejsridder, og ikke en hardcore knoldhopper.
Artiklen fortsætter under billedet
Men hvorfor bevæger Honda sig i denne retning, når producenten allerede har en yderst velkørende afrikaner på programmet? Her vil jeg tillade mig at svare med endnu et spørgsmål; hvorfor ikke?
Gennem tiden har Honda’s motorer dannet base for en lang række efterkommere; Wave scooteren donerede motoren til Grom, og er sidenhen hoppet over i en Monkey. CBR250 kraftværket sneg sig over i CB300R samt Rebel 300, og samme historie gør sig gældende for Honda’s 500-serie; så hvorfor ikke fortsætte med 650-serien?
Gennem en række år har producentens adventure bike prototyper været drevet af en CBR650 motor, og selvom det faktum ikke udelukker at Honda kan overraske med en ny motor, giver det mest mening, at Honda går med CBR motoren; den er nemlig allerede opdateret til de seneste emmisionskrav, den er lige til at hive ned af hylden, og konkurrenterne vil indtil videre ikke kunne byde kunderne noget tilsvarende.