Kunsthistorie med Honda RC30
Honda RC30 er en motorcykel bygget på rendyrket principiel præcision; den blev skabt i 1987 med et formål om at være overlegen i World SuperBike Championship, som stod til at blive søsat året efter.
En motorcykel med fuld racerkåbe der lukker sig omkring Honda’s store stolthed, den fantastiske 90º V4 motor, som efter datidens standarder leverede en helt eminent effektkurve.
VFR750R RC30 viste da også hurtigt sit værd på racerbanen, da den i 1988 og '89 førte amerikanske Fred Merkel over målstregen som verdensmester i begge sæsoner.
Selv i dag, efter mange skrevne sider i historiebøgerne, er det en smuk og fascinerende maskine, og den er eftertragtet af entusiaster verden over.
Artiklen fortsætter under billedet
Endnu mere hot end et hit med Sabrina i 1987
Videoen herunder er en virtuel tidsmaskine, der sender os tilbage til slutningen af 80’erne. En rejse som byder på et lille, for nogle nostalgisk, indblik i den japanske producents detaljefikserede, ja næsten nidkære tilgang til arbejdet omkring raceren.
De vigtigste detaljer er i fokus; præcisionen i udarbejdelsen af plejlstænger med forsigtig udmåling af tolerancer ned til sidste mikrometer, letvægtstanken udført i aluminium, smukke dråbeformede TIG-svejsede stumpsøm som lægger en dæmper på OCD-djævlen, puslespils-samling af V4 motoren, der bringer dele som stempler, tandhjul og knastaksler sammen med nærmest erotisk rolige bevægelser, og sidst men ikke mindst, fantastiske gamle billeder af RC30’eren på bane.
Alt sammen akkompagneret af et beroligende klassisk stykke med klaver, hvilket giver en helt speciel stemning og, med lukkede øjne, en stjernefyldt atmosfære.
Se videoen her under, men spring over starten, medmindre du læser flydende japansk, eller vil fordybe dig klaverets toner, for at få den fulde oplevelse:
Jeg skal blankt indrømme at den næsten artistiske tilgang til projektet, som Honda’s medarbejdere udviser i videoen, giver en ufattelig lyst til at eje et eksemplar af det ikoniske mesterværk. Og det vil da heller ikke være en dum investering, for værdien af cyklen er bestemt ikke nedadgående i øjeblikket.
Reservedele er der også rig mulighed for at skaffe hjem, skulle den gamle dame trænge til en kærlig hånd. Specielt efter producentens udmelding om et ”refresh” program med originale stumper til de ældre klassikere, der skal forlænge historiske motorcyklers liv, samt legenderne omkring de næsten mytologiske motorcykler fra Honda's arv i racing.