Der arbejdes stadig på 1000 Nm motorcyklen
Da vi første gang hørte om den elektriske motorcykel med navløst baghjul og el-motoren nærmest integreret med baghjulet, var modelbetegnelsen RMK E2. Den finske konstruktør oplyste dengang ikke om hestekræfter, men om et voldsomt moment på ikke mindre end 320 Nm.
I August måned 2019 forlød det, at RMK E2 efter intensive testkørsler var ved at være klar til officiel lancering, at virksomheden havde udvidet medarbejderstaben, og at modellen sandsynligvis ville blive præsenteret på efterårets store MC-messe EICMA i Italien.
Sidst i Oktober måned 2019 fik vi yderligere en opdatering, med besked om at ventetiden var ovre, hvor RMK udover at levere en introduktions-video som viste et camoufleret kørende eksemplar også frigav lidt sparsomme tekniske informationer. Her blev det bekræftet, at den elektriske motorcykel vejer omkring 200kg, motoren yder 69 hestekræfter og leverer et moment på 320 Nm, akselafstanden udgør 1600mm, rækkevidden er på 200-300 km og opladning til 80% klares på 2-3 timer.
Men den meste interessante information gik på, at RMK E2 som forventet ville blive præsenteret på den nært forestående MC-messe EICMA i Italien.
Finnerne stod ved deres ord, og vi besøgte forventningsfuldt RMK's stand på EICMA messen i Italien en måneds tid senere.
Men standen var ikke den letteste at finde, for RMK havde i mellemtiden skiftet navn til VERGE, og den elektriske navløse Roadster havde taget navneforandring til VERGE TS.
De tekniske specifikationer var også justeret, hvor det vanvittige moment på 320 Nm vi tidligere blev oplyst om, var opgraderet til ekstreme 1000 Nm.
Det er den-onde-lyneme en overarm der vil noget!!
Specielt når det voldsomme moment er til rådighed helt fra bunden, og fremdriften ikke jævnligt afbrydes af gearskift.
Vi udvekslede ved den lejlighed kontaktoplysninger med repræsentanter fra VERGE, og blev noteret på listen over medier, der ville blive kontaktet i forbindelse med prøvekørsel af moment monsteret.
Men som du nok kan forestille dig, er der i denne tid lukket ned for fancy pressepræsentationer og prøvekørsler verden over, og flere motorcykelproducenter har droslet stærkt ned på markedsføringen.
Så udover deltagelse ved forskellige af årets tidlige udstillinger, samt aktiviteten på sociale medier, er det ikke meget vi har hørt til VERGE på det seneste.
Man kunne frygte at en ung virksomhed som Verge ville bukke under for krisen, men vi kan heldigvis konstatere, at der stadig er løbende aktivitet på sociale medier samt på producentens hjemmeside.
Producentens hjemmeside er nemlig siden sidste år opdateret med informationer, der fortæller at vægten nu opgives til under 200 kg – altså et vægttab på 25 kg – motoren yder stadig 80 kW og leverer et moment på 1000 Nm, rækkevidden opgives til 300 km i byen og 200 km på Highway og accelerationstiden 0-100 km/t opgives til under 4 sekunder, og tophastigheden er stadig begrænset til 180 km/t.
Information om opladningstiden er ændret til 100% opladet på 4 timer, og blot 45-50 minutter med DC fast charging.
Forsiden på firmaets opdaterede hjemmeside bekræfter, at VERGE TS stadig koster € 24.990,- og at den navløse elektriske Roadster stadig kan forudbestilles mod et gebyr på € 2000,- som refunderes hvis kunden fortryder.
Små men essentielle opdateringer, da disse vidner om, at aktiviteten i virksomheden tilsyneladende ikke er begrænset til årets tidlige fremvisninger samt opslag på sociale medier.
Vi lovede sidste efterår, at holde vores mange interesserede læsere opdateret på udviklingen. Det er hermed gjort, og vi slipper naturligvis ikke emnet, for vi kunne virkelig godt tænke os, at prøvekøre en motorcykel der leverer et moment på 1000 Nm.