Flying Millyard er udstyret med en 5 liters V-twin baseret på flymotor
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Video: MC med gigantisk 5 liters V-twin

Se også den syv-cylindrede totakts Kawasaki, V12 Kawa'en og meget mere
CO
18/05-2020 kl. 07:00
Anslået læsetid: 6 Minutter

Mange motorcyklister fokuserer på at køre på deres motorcykler, og overlader service samt alle reparationer til faglærte mekanikere. Andre er lidt mere trygge ved selv at foretage olieskift og mindre reparationer, og en mindre gruppe roder selv med opgaver som ventiljustering og dybere indgreb i motorcyklens motor.

Man må sige at engelske Allen Millyard tilhører den sidste gruppe.

Men gør-det-selv manden er ikke blot vanvittigt dygtig til at skrue i serieproducerede motorer, for han er nemlig også usædvanligt skrap til at konstruere specielle motor-konfigurationer, og fremstiller selv sine bemærkelsesværdige motorcykler fra bunden hjemme i garagen.

OBS!

Længere nede i artiklen kan du se en frisk uploadet video med en ret fed hjemmebygget motorcykel. I videoen får Corona krisen et ord med på vejen, inden Millyard kører den allerførste prøvekørsel på sin hjemmebyggede Kawasaki Z1 Super Six.

Men hæng lige på et øjeblik og se først nogle tidligere kreationer fra mesterens hånd.

Pratt & Whitney R1340 flymotor

Allen Millyard's Flying Millyard er måske ikke verdens største nyhed, men motoren i den kreative englænders hjemmebyggede motorcykel er til gengæld stadig STOR. Og arbejdsindsatsen der ligger bag, hører givetvis ikke blandt de mindste.

Vi har før set fantastiske konstruktioner fra engelske hjemmebyggere, men man bliver altså lidt imponeret over motoren her, som er i absolut særklasse.

Inden du springer videre i artiklen, og ser den færdige motorcykel blive startet op på video, så se lige videoen hvor den store 5 liters V-twin baseret på to cylindre fra en Pratt & Whitney R1340 flymotor startes op for første gang.

Cylindrene er monteret på en motorblok støbt i aluminium efter hjemmelavede forme i træ, og både krumtap og plejlstænger er såmænd også hjemmelavede. 

Artiklen fortsættes under videoen

Det er da en imponerende bedrift, at udtænke og konstruere en motor af det format hjemme i garagen. Men Allen Millyard  (som ikke just er en mester udi begrænsningens kunst)  er også denne gang gået planken helt ud, og har monteret motoren i Flying Millyard, hvor modelnavnet ses med STORE typer på benzintankens sider. Se Flying Millyard blive startet op i den følgende video.

Artiklen fortsættes under videoen

I videoen herover så du den fiks og færdige Flying Millyard blive startet op, og flere herlige detaljer udover den opsigtsvækkende motor fangede nok din opmærksomhed. Du bemærkede garanteret den finurlige baglygte, båthornet på styret og at den imponerende konstruktion såmænd også er udstyret med bakgear.

Og så er det altså en seriøst cool detalje, at Flying Millyard kan bryste sig af ret fornem Hirtshals-tomgang. De fleste Harley'er bliver sendt i skammekrogen, når Flying Millyard's to gigantiske stempler adstadigt pulserer med få omdrejninger ved stilstand.

Den sekscylindrede racer?

Men hvad var det så for en lille sprød sekscylindret sag vi så i begyndelsen af videoen?

Ha, ha… det er faktisk også en Allen Millyard konstruktion. Englænderen har nemlig altid ønsket sig en Honda RC166, men sådan en er svær at opdrive, og ikke specielt billig i indkøb.

Så derfor byggede Millyard en ret speciel udgave, hvor han kreerede sin helt egen motor baseret på Yamaha's FZR 250R motor.

Projektet med at skabe den sekscylindrede motor blev gennemført til en pris, man ikke engang kan købe et originalt forhjul til en ægte Honda RC166 for. Motoren blev færdiggjort på omkring fire måneder, og det færdige resultat betegnes som en tribut til Honda RC166'eren, der indbragte Mike Hailwood 2 VM-titler.

Den hjemmebyggede racer er navngivet RC374, fordi motorens slagvolumen er på 374cc vs. forbilledets 247cc.

Nååh… den vil du gerne se en selvstændig video med?? Det får du naturligvis også, men husk nu at læse videre efter du har set videoen. For i denne artikel er der mange flere super spændende modeller på programmet.

Artiklen fortsættes under billedet

Millyards Kawasaki Z2300 V12

Det er nogle utrolige motorcykler Allen Millyard gennem tiden har udtænkt og bygget hjemme i skuret, og man bliver næsten helt forpustet bare ved tanken. Den begavede englænder kan notere mere end 30 konstruktioner med multicylindrede motorer på sit CV. Alt fra fire cylindrede motorer over fem cylindrede konstruktioner til Millyard Viper V10, totakts Kawa'er, og gudhjælpemig også en V12'er baseret på Kawasaki Z1300 og meget, meget mere.    

V12'eren lyder umiddelbart helt absurd og som fri fantasi. De lidt ældre motorcyklister vil måske genkende modellen fra fortidens motorcykelblade, og her er der nu mulighed for at se Kawasaki Z2300 V12'eren med 2300cc hjemmebygget motor baseret på to stk. Z1300 motorer der stod færdig i 2002, og lige som alle Millyards andre motorcykler blev bygget hjemme i garagen.

Artiklen fortsættes under videoen

En lidt anderledes lyd fra udstødningen end vi er vant til? Opfindsomheden kender åbenbart ingen grænser i det Millyard'ske hjem. Se lige den næste video med den femcylindrede totakter Kawasaki KH500. Der får vi en ganske anderledes og lige så speciel musikalsk underholdning fra udstødningen.

Artiklen fortsættes under videoen

Vi er temmelig imponerede over Allen Millyards kreativitet, opfindsomhed og håndværksmæssige kompetencer, og det mest imponerende af det hele er, at englænderen blot har sin egen helt almindelige garage til rådighed.

Og vi skal da også lige runde en af den dygtige håndværkers seneste kreationer. Kawasaki Z1 Super Six er som modelnavnet fortæller endnu en sekscylindret motorcykel.

Udgangspunktet er en renoveret Kawa Z900 fra 1974, plus to stk. brugte motorer, hvor den ene motor blev delt på langs, og de midterste cylindre fra den anden motor blev tilføjet i midten af den kløvede motor.

Sådan bygger man kort fortalt en sekscylindret motor med lidt fingersnilde.

Det lyder fuldstændig vanvittigt, men det tog kun Allen Millyard 13 uger at bygge denne Kawasaki Z1 Super Six.   

I den følgende video som er nærmest dugfrisk – den blev delt på Youyube i går – begiver Millyard sig ud på den allerførste test-tur på endnu en helt fantastisk hjemmebygget motorcykel, der fremstår som om den i virkeligheden lige så godt kunne være bygget af Kawasaki.

Artiklen fortsættes under billedet

  

Hvis du synes disse motorcykler var imponerende, så skulle du prøve at søge på internørdet efter nogle af englænderens andre kreationer… som eksempelvis den brutale Viper V10 motorcykel med 500 hestekræfter.

Men der er en fare forbundet med at søge efter lidt mere specielle ombygninger på internettet, for det kan hurtigt udvikle sig til lidt af en tidsrøver. Nøjagtigt som dette skriv der egentlig bare skulle have omhandlet den store V-twin først i artiklen.

Aaaargh… du skal altså også lige se denne model. Hvad siger du til en syv-cylindret totakts Kawa fra en helt anden genial mesters hånd?

Artiklen fortsættes under videoen

Jo, jo… den gider vi da egentlig også godt høre i gang, gør vi ikke? Internettet er heldigvis en sand guldgrube, hvor vi uden de store sværdslag fandt en video med motorcyklen i aktion.

Artiklen fortsættes under billedet.

Ups… der røg da vist lige pludselig nogle timer, men sådan kan det gå, når man er vild med motorcykler.

Vi håber du har nydt striben af videoer bare halvt så meget, som vi har hygget os med at opstøve og viderebringe dem.

Motorcykler er verdens fedeste hobby.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start