Aktive winglets fra Piaggio
Det er næsten umuligt at tale om moderne sportsmotorcykler uden, at samtalen på et eller andet tidspunkt runder den helt nyeste trend med aerodynamiske winglets, der giver øget downforce og dermed bedre vejgreb ved højere hastigheder.
Med rødder i kongeklassen MotoGP er teknikken stille og roligt faset over i mere gadevenlige versioner af racerne, hvor både Ducati Panigale V4 og italienernes bæst af en Streetfighter, samt Honda CBR 1000RR-R er med på nyeste mode med de omtalte vinger fikseret på hver side af kåben.
Artiklen fortsætter under billedet
Winglets på en scooter – giver det nu mening
Aktivt og uafhængigt system
Piaggio, der også ejer Aprilia, har med den potente racer RSV4 1100 Factory før været på banen med winglets, men ikke på den måde vi ser det i denne patentansøgning.
Her er der tale om aktive winglets; altså bevægelige komponenter der justeres alt efter måden der bliver kørt på.
Angiveligt skulle de virke bedst, når der rulles over 50 km/t, og øge stabiliteten ved både indgang og udgang af sving. Derfor kan det også undre en smule, at tegningerne viser systemet på en Piaggio MP3 scooter, for det er ikke ligefrem den type køretøj, vi forbinder med høje svinghastigheder – i hvert fald ikke så høje at det skulle være nødvendigt med winglets – men måske er det for at narre fjenden?
Artiklen fortsætter under billedet
“Vingerne” justeres under kørslen
Tilbage til systemet, for det er temmelig smart indrettet. Hver side, eller vinge, kan rotere uafhængigt af hinanden, og derfor justere sig selv til at levere et differentieret tryk ned til forhjulet.
Når motorcyklen vippes over på siden, tilpasser systemet sig ved enten at lukke op eller ned, synkroniseret med hastighed og graden af nedlægning. Herved øges greb mellem vej og gumme, og derfor også den fart der kan holdes gennem kurven.
Der er ret stor sandsynlighed for, at MP3 scooteren på billederne bare er en prøve-klud for de bevægelige aerodynamiske herligheder, for systemet giver absolut bedst mening på en mere sportsorienteret model.