Harley-Davidson genoptager produktionen
Harley-Davidson der lukkede ned for produktionen på grund af Corona krisen i Marts måned, genoptager produktionen i denne uge. Men det kommer til at foregå i et noget langsommere tempo end tidligere, og den amerikanske motorcykleproducent skruer generelt ned for blusset resten af året.
Det fortæller flere anerkendte medier som Reuters og The Wall Street Journal.
Chefen udskiftet, og alt er udskudt
Den senere tid har været noget turbulent for et af verdens stærkeste brands, hvor der ved flere lejligheder er meldt ud om skuffende salgstal. Den tidligere CEO Matthew Levatich forlod virksomheden tidligere på året efter 26 års ansættelse, og blev afløst af bestyrelsesmedlemmet Jochen Zeitz, der indtrådte som fungerende President og CEO, indtil en erstatning for Matthew Levatich var fundet.
Jochen Zeitz er i mellemtiden forfremmet således, at den midlertidige status er udskiftet med permanent ansættelse.
Jochen Zeitz proklamerede i April måned udarbejdelsen af en ny strategi, hvor en femårs plan som blandt andet skal reducere virksomhedens omkostninger snart offentliggøres.
Det kan du læse mere om i artiklen Harley-Davidson sænker tempoet, hvor du også kan læse at lanceringen af visse modeller er udskudt til næste år.
Selv Harley-Davidson's årlige forhandlermøde – der normalt afvikles i August måned – er udsat til foråret 2021.
Færre modeller i lavere antal
Svigtende salg på hjemmemarkedet, udskiftning i ledelsen, et alternativt syn på den fremtidige strategi for virksomheden, og så lige en Corona pandemi til at krydre den kedelige gryderet.
Det er nogle af de væsentlige ingredienser, som kommer til at præge markedet resten af året, hvor Harley-Davidson ifølge amerikanske medier formentlig ikke kommer til at levere flere nye motorcykler til 70% af sine 698 nationale forhandlere.
Derudover forlyder det, at produktionsfaciliteterne i Wisconsin og Pennsylvania gradvist vil øge produktiviteten i faser, hvor der fokuseres på de bedst sælgende modeller. Det betyder også at såkaldte customizable features nedprioriteres resten af året.
Piben har fået en anden lyd
Piben har sandelig fået en anden lyd hos den traditionsrige amerikanske motorcykelproducent, der ellers i de senere år har været helt fremme i skoene, hvor intensiv markedsføring under sloganet More Roads to Harley Davidson samt en lind strøm af nye modeller har været fremherskende.
Præsentationen af Harley-Davidson LiveWire kom som et lyn fra en klar himmel, og den innovative elektriske motorcykel overraskede faktisk positivt på flere punkter ved den første danske testkørsel.
Kort tid efter så vi den nye Streetfighter Harley Davidson Bronx samt Harley-Davidson's brølstærke Adventure model Harley-Davidson Pan America med 145 hestekræfter.
Der var sågar forlydende om en elektrisk Flat Tracker, og den nyhed blev afløst af rygtebørsens summen om en yderst sportsligt inspireret racer fra Harley-Davidson.
De spændende nyheder stod nærmest i kø, og pressemeddelelserne flød dengang i en lind strøm.
Men efter nyheden om Matthew Levatich afgang faldt der noget mere ro over tingene, og Corona krisen forbedrede ikke tingenes tilstand.
Vi må vente på visionerne
Hvilke visioner Harley-Davidson specifikt har for fremtiden, er endnu ikke krystalklart defineret og offentliggjort. Derfor ser vi frem til den officielle udmelding vedrørende virksomhedens fremtidig strategi, der foreløbig går under betegnelsen The Rewire, hvor Jochen Zeitz's femårsplan for Harley-Davidson formentlig får en fremtrædende rolle.
Vi krydser finger for, at der ikke bliver skruet lige så drastisk ned for visionerne, som der ifølge amerikanske medier er blevet for produktionen og udbuddet af modeller.