Indkøbt: Lækkert Dainese læder med airbag
Som du kan se i videoen øverst, er undertegnede i år gået all-in og har for egne surt sammensparede midler indkøbt MC-beklædning i den eksklusive klasse. Det ér hamrende fedt at køre motorcykel, men det er altså også en ret fed oplevelse at forkæle sig selv med lækkert udstyr, der udover at være lækkert forarbejdet i gedigne materialer også byder på optimal sikkerhed.
Du har muligvis allerede læst om den FIM godkendte AGV Pista GP RR styrthjelm der blev indkøbt tidligere på året, og nu er den handel fulgt til dørs med indkøb af et par Dainese Alpha læderbukser samt en Dainese Tuono D-Air læderjakke.
En udførlig test af den nyindkøbte beklædning følger naturligvis, når der er spolet nogle kilometer af iført den nye beklædning. Men forinden får du lige en lidt mere indgående beskrivelse af produkterne end i videoen.
En hurtig indskudt bemærkning inden du læser videre.
Det fremgår af artiklen, at udstyret denne gang er indkøbt via internettet, og det er der en god grund til. Vi bakker hellere end gerne op om danske MC-forhandlere samt butikker, men det viste sig desværre nær umuligt at købe grejerne med de personlige ønsker og præferencer her i landet. Derudover bliver det noget bøvl for en dansk forhandler, hvis det skulle lykkes at bestille varerne i en hjemlig butik og en eller flere af størrelserne ikke passede. Ønsket var faktisk oprindeligt skræddersyet beklædning, men så skal man forbi en Dainese Store for måltagning, og sådan en findes heller ikke i Danmark.
Nogle få af mange årsager til hvorfor der i denne omgang er shoppet via internørdet. Nogen der har mod på at åbne en Dainese Store her i landet??
Dainese Alpha læderbukser
Dainese beskriver Alpha læderbukserne som toppen af poppen og de mest avancerede læderbukser i Dainese’s program, hvor beskyttelsen er udviklet på baggrund af erfaringer fra motorsportens verden.
Dainese lover at den eksklusive D-Skin® 2.0 læder konstruktion med Microelastic 2.0 paneler giver stor slidstyrke, samt at bukserne er udstyret med level 2 beskyttelse ved både hofter og knæ. I produktbeskrivelsen nævner Dainese intet om den hårde ret lange beskyttelse ved skinnebenene.
Det fremgår underligt nok heller ikke af præsentationsvideoen vi selv har fundet på YouTube.
Men vi kan baseret på tidligere erfaringer med lædertøj fra Dainese fortælle, at det kan være lidt vanskeligt at få plads til både ben og benskinner i MC-støvlen. Derfor er det meget smart, at buksebenene kan udvides ved at åbne en ekstra lynlås, så buksebenene kan føres udover støvlerne. Se videoen nedenunder inden du får de sidste ord med på vejen vedrørende benklæderne.
Verdens befolkning er ikke allesammen bagt i samme kageform, så vi måtte bestille Alpha bukserne et par størrelser mindre end jakken. Lynlåsen mellem bukser og jakke viste sig at passe perfekt i længden, hvilket faktisk er ret lækkert.
Du kan læse mere om Alpha læderbukserne her, hvor du også kan se at det ikke er verdens billigste grej. Der bliver trukket € 499,95 på dankortet når bukserne lægges i kurven, hvilket efter dagens valutakurs svarer til dkr. 3.727,18
Dainese fortæller i produktbeskrivelsen, at bukserne er forudbestemt til parring med en Dainese supersports jakke.
Det vandkølede dankort kom i brug
Vi fulgte som du så i videoen anbefalingen, hvor valget faldt på den airbag udstyrede Dainese Tuono D-air. Det er faktisk en ret fed jakke, men € 1.599,95 som efter dagens valutakurs svarer til dkr. 11.927,79 er den onde-fløjteme også en hamper pris. Derfor skyndte vi os lige at opgradere dankortet til en vandkølet udgave.
For en sikkerheds skyld blev Dainese’s online support benyttet for at træffe den helt rigtige beslutning.
Det resulterede i lidt morsomme misforståelser – og i virkeligheden uden ret meget reel hjælp – men Tuono D-air jakken blev trods alt til sidst lempet i indkøbskurven.
Dainese Tuono D-air læderjakke
Dainese beskriver lige som ved Alpha bukserne, at Tuono D-air jakken er top-of-the-range, med alt hvad det indebærer af overlegen beskyttelse i form af blandt andet det ultimative Dainese D-air® airbag system. Et airbag system med indbygget computer, opladeligt batteri, 3 accelerometre, 3 gyroskoper samt GPS integreret i den fastmonterede rygbeskytter, så airbaggen ikke skal forbindes fysisk til motorcyklen med en snor eller lignende.
Produktbeskrivelsen for jakken fortæller også, at producentens helt nye D-air® jakke er det perfekte valg for de mest krævende sportslige kørere.
I produktbeskrivelsens menu ‘Material And Care‘ der findes på producentens hjemmeside, kan du læse alt om udskiftelige albue-sliders, D-skin 2.0 full grain cowhide leather, Tri-axial elasticated system på ryggen, Composite protectors certificeret efter EN 1621.1 Level 2 standard på albuerne, Microelastic 2.0 og meget, meget mere.
Men produktbeskrivelsen nævner ikke noget om, at jakken skal forbindes til internettet før den indbyggede airbag fungerer.
Se den oplysende Dainese Tuono D-air video inden du læser videre om dén spøjse feature.
Efter gennemsyn af Dainese Tuono D-Air Technical videoen – samt læsning af artiklen her – er du forhåbentlig næsten lige så velinformeret om jakken som os.
Men vi kan da bidrage med yderligere lidt oplysninger. Dainese fortæller i videoen, at noget er 37% lettere end på forgængeren. Om det er airbaggen eller jakkens samlede vægt aner vi ikke, men vi har for en god ordens skyld vejet jakken, som ikke er nogen speciel letvægter, da den hjemlige badevægt viser ca. 4 kg.
Og lad os så runde artiklen her af med de sidste oplysninger hvor en af dem er lidt spøjs.
Som tidligere omtalt skal jakken nemlig have lov til at surfe en tur på internettet inden den tages i brug.
Skal forbindes til internettet før brug
Det foregår i princippet gnidningsløst – hvis man da kan finde USB stikket i jakken – men her skal der lyde en advarsel.
Et eller andet sted i den tommetykke brugermanual står der vistnok noget om, at jakken helst skal være fuldt opladet inden den forbindes til nettet.
Og det er en god ide at følge rådet, for det er noget skrammel hvis forbindelsen til app’en som downloades på hjemmets computer ryger.
Så risikerer man nemlig, at noget går galt under opdatering af jakkens software… ja, du læste rigtigt.
Jakken skal nemlig ikke blot forbindes til internettet for at blive registreret for fuld funktion inden ibrugtagning. Beklædningsgenstanden kontrollerer nemlig også selv, om elektronikkens software er opdateret til seneste version, hvorefter den selv henter eventuelle opdateringer uden at spørge om lov.
Alt gik heldigvis godt under opdateringen, og blinke-sekvensen i lysshowet på venstre ærme faldt til ro.
Dainese oplyser at en fuld opladning tager 4 timer, og det stemmer meget godt overens med vores oplevelse.
Batteriet skulle angiveligt holde strøm til 26 timer i standby mode, og række til 8 timers kontinuerlig brug. Så det er nok en god ide, at medbringe både powerbank og oplader på længere ture.
For dem af os med en gulnet dåbsattest bliver det lidt underligt, at tøjet fremover skal oplades. Men vi ser frem til at køre i den nyindkøbte dragt i den kommende sæson, og vender naturligvis tilbage med en beskrivelse af både bukser og jakke hurtigst muligt.
Nu håber vi dæleme ikke, at lampen på venstre ærme frustrerer andre trafikanter, når poten hæves til hilsen.