Yamaha genoptager hybridkoncept
De fleste, inklusive undertegnede, har efterhånden glemt, at Yamaha tidligere har flirtet med idéen om hybridteknologi på motorcykler. Umiddelbart skulle man tro, at de seneste patentansøgninger fra den grønne konkurrent i form af en Kawasaki Hybrid med boost knap, tilhører noget af det mest moderne i arbejdet bag facaderne – men det er faktisk ikke tilfældet, for Yamaha har været i gang før.
Skruer vi tiden tilbage, før finanskriser og boligbobler, findes der pludselig bevis for Yamaha’s store engagement i tankerne omkring fremdrift med hybridteknik. Hvis ikke det havde været for selvsamme verdensomspændende økonomiske deroute, var modellerne måske på markedet nu, da det største benspænd blev det finansielle.
I 2005 blev det spændende Gen-Ryu cruiser koncept præsenteret på Tokyo Motor Show. Den futuristisk udseende model var udstyret med en 600 kubik rækkefirer fra sportsmotorcyklen R6 – der desværre siger farvel nu – og kørte med nogenlunde samme generator/motor og automatisk CVT gearkasse princip som den daværende Toyota Prius.
Teknikken bag Gen-Ryu var ret vild for datiden, og baseret på et længere udviklingsprojekt hos Yamaha.
Lidt senere, i 2009 for at være præcis, præsenterede Research and Development afdelingen en lidt mere afdæmpet version kaldet HV-X, hvor dokumenter afslørede, at modellen faktisk var klar til produktion, men med finanskrisen i ryggen kom motorcyklen aldrig på samlebåndet.
HV-X blandede forbruget mellem elektrisk og fossil drivstof gennem en epicyklisk transmission, lidt som du kender det fra navet på en cykel med indvendige gear, og havde en 20 hestes elmotor boltet fast på samme ramme, som kunne findes på scooteren XP500 TMAX.
Benzintank og batteripakke blev gemt pænt væk under førersæde og tank.
Nye hybridboller på suppen
Selvom det er over ti år siden, at vi har set hybrid-koncepter fra Yamaha, så er idéen ikke opgivet endnu. En række patentansøgninger viser, at der tænkes nye tanker om motorcykler og scootere i samme kaliber som Gen-Ryu og HV-X.
Den største forskel fra dengang og til nu er, at benzin- og elmotor ikke længere er parallelt forbundet, hvor de kan supplere hinanden på samme gearkasse, men nu står benzinmotoren udelukkende for opladningen af batterierne gennem en generator.
Forbrændingsmotoren kan altså ikke drive herligheden alene, men med muligheden for et minimalt benzinforbrug og lagring af energien, kan der spares på de dyre dråber, mens rækkevidden stadig er stor.
De to motorer ligger i forlængelse af hinanden, med en placering som på et traditionelt scooter lignende køretøj, og elmotoren har direkte kontakt til en gearkasse med et enkelt gear, hvor huset omkring fungerer som bærende element i rammen.
Chassiset består, ligesom på de mere end 10 år gamle koncepter, af forskellige modificerede dele fra kendte modeller som TMAX, men præcis hvordan de hænger sammen og vil fungere i praksis, melder historien ikke noget om endnu.
Køretøjer på el er ikke rigtigt en nyhed længere, men dog stadig en niche i motorcykelverdenen. Selvom Yamaha’s 20 år gamle teknikker tages op til revision, er de stadig relevante for os nu, og det mener japanerne tydeligvis også, da det kan være en perfekt kombination af rækkevidde, miljøbevidsthed og økonomi – en slags lettere spiselig overgang til rent elforbrug.
Vi må lade tiden vise, om den slags køretøjer vinder indpas inden længe – det kunne være en ret ideel fordel for pendlere, der foretrækker at tage turen på to hjul.