Endelig: Her er vinderen af Årets Bil 2019
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Her er Årets Bil 2019

Velfortjent sejr til en bil som gør det hele rigtigt. Uden at koste en formue
23/01-2019 kl. 20:35
Anslået læsetid: 3 Minutter

Ford tog stikket hjem i Årets Bil 2019, hvor Focus vandt den prestigefyldte pris. Ikke uforventet, da det er en ret fuldendt pakke, Ford har strikket sammen.

Efter et spændende finalefelt med Ford Focus, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia Ceed og Peugeot 508 er der nu til aften blevet udtrukket en vinder. Et interessant finalefelt, fordi der var to elbiler med (Hyundai Kona Electric og Jaguar I-Pace), men også biler i premiumklassen som Jaguar I-Pace og Peugeot 508. Men heldigvis også et finalefelt, hvor alle biler må siges at være i den velkørende klasse.

Efter afstemning blandt dommerne, som alle er medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark, vandt Ford Focus prisen. Den fik ikke mindre end 187 stemmer, hvor næste konkurrent var Peugeot 508 med 132 stemmer. Du kan se resten af stemmerne på billedet af stemmeafgivningen.

Hver dommer har haft 25 point at fordele blandt finalisterne, således at ingen bil fik samme antal point. Pointene fra alle dommere blev talt sammen og vinderen kåret.

Ford Focus er en oplagt vinder. Den har sådan set det hele og falder ikke igennem på nogle områder. Køreegenskaberne er dejlig dynamiske for prisklassen, pladsen er god både fortil og på bagsæderne, interiøret er lækkert og informationssystemet nemt og overskueligt. Til en pris som er absolut rimelig. Du kan læse mere i MagaCins test her.

Nyt i år var, at Æresprisen er blevet udvidet til at omfatte en Innovationspris, Designpris og Bilglædepris.

Innovationsprisen går til bilmærker, som har indført ny og revolutionerende teknologi. Det kan både være indenfor selvkørende teknologi, motor og transmission (herunder også el), eller et særligt godt informationssystem. Vinderen er en delt plads mellem Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, for deres fælles platform med elbiler, der med rimelig pris også tilbyder god rækkevidde.

Designprisen går til en bilmodel, der som navnet antyder, virker mere veldesignet end andre. Det vil i sagens natur altid være en individuel afvejning, men vinderen er den som har fået flest af dommernes stemmer. Peugeot 508 vandt fuldt fortjent med sit nye indspark i firmabilsklassen.

Bilglædeprisen går til en særlig bilmodel, som gør bilkørsel særlig glædesfuld, som navnet også antyder. Og det lægger i sagens natur særligt op til biler med særlig gode køreegenskaber, som tager svingene på særlig underholdende vis. Den rappe og skrappe Ford Fiesta ST, lille og let men drønstærk, rydder stilsikkert bordet og vandt uden stor konkurrence. Så den må vi hellere snart få testet på MagaCin.

Selve kåringen af Årets Bil blandt finalisterne fandt sted ved Forstadsmuseet i Hvidovres historiske rammer. For i anledningen af, at Årets Bil kåres for 50. gang, er der lavet en særlig udstilling med tidligere vindere af kåringen og hvordan de enkelte bilmodeller afspejler deres tid.

Du kan se de tidligere vindere af Årets Bil her – og på udstillingen på Forstadsmuseet i Hvidovre.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start