Her er kandidaterne til Årets Bil
Juryen har stemt og det er nu offentliggjort hvem der har fået flest stemmer – og dermed er med i finalerunden til Årets Bil 2020. De fem biler som fik flest stemmer skal dyste videre og den endelige afgørelse til Årets Bil falder i slutningen af Oktober.
Feltet er højest overraskende, da det er yderst sjældent at en producent har flere modeller i kandidatfeltet. Og noget må tyde på at BMW har lavet deres arbejde godt – for de har to modeller med i år! En rørt BMW pressechef var meget overvældet over at have både 1- og 3-serien med. Den gamle kending Peugeot 208 er også at finde blandt kandidaterne, ligesom Kia XCeed og Tesla model 3.
BMW 3-serie
Ved testkørsel udmærkede både stationcar- og sedanudgaven så positivt, at vi også nævnte det i gårsdagens artikel. Designet er stramt og køreegenskaber skarpe og involverende, uden det går ud over komforten. Lækkerheden i kabinen er højt.
Kia XCeed
Den høje crossoverklasse sælger godt og derfor var det oplagt for Kia at lave en høj version af den populære Ceed. XCeed hedder den og har gode køreegenskaber for en høj bil, samtidig at den har de høje bilers kvaliteter: gode oversigtsforhold, mere opret siddestilling og godt med plads.
Peugeot 208
Dansker-darlingen Peugeot 208 var i den nye udgave næsten selvskrevet. Med en meget konkurrencestærk pris, som vi også forventer for den nye udgave, står den stærkt i feltet. Når det nye design også er lækkert og kabinen har fået en ordentlig overhaling med nyt interiør, er der ikke nogen vej uden om en finaleplads til denne Peugeot. Den kunne nemt blive Årets Bil.
Tesla model 3
Model 3 fra amerikanske Tesla er en nyskabende, men helstøbt bil, som (for elbiler) har gode salgstal. MagaCin har allerede testet den hæderligt kørende elbil, som udover lækkert og futuristisk design også byder på interessante softwareløsninger. Du kan se testen her.
BMW 1-serie
BMW 1-serien var en af de første biler undertegnede kørte dette år. Og igen dagen efter, en lidt længere tur, for den er lettere afhængighedskabende med sine formidable svingegenskaber, sportslige affjedring og fremragende motor. Især M135i XDrive kører så englene synger og kørekortet kilppes. Befriende at en bil med så høj fun-factor (og tilsvarende lav praktisk værdi) kan være med i finalefeltet.
Hvem står bag?
Som altid er juryen uafhængige journalister fra foreningen Danske Motorjournalister, hvor hvert medlem kan stemme på fem biler, som han/hun mener skal gå videre til finalerunden. De biler som får flest stemmer, går videre. Til selve kåringen af Årets Bil, som bliver i slut-november, får hvert jurymedlem 25 point, som skal fordeles efter et sindrigt system.
Du kan se alle modeller som var med i år her.