Overflødighedshorn af klassiske biler til Munkebjerg Hill Climb
Om fjorden dage – søndag d. 11 august – slår arrangøren døren op til Munkebjerg Hill Climb, hvor hele familien Danmark er inviteret som tilskuere på bakkerne, når en stribe af landets smukkeste, mest sjældne og klassiske biler dyster om at komme hurtigst op ad Danmarks bedste bud på en bjergvej, som strækker sig fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.
Den ældste bil i flokken er i år en – ifølge papirerne – 93 år gammel Ford A Special, som bliver ført til tops af Lene Aastrøm fra København.
Karosseriet på denne er håndbygget af Teilfeather Racing for blot seks år siden, ud fra de specifikationer som hører til standardrace, som det var før krigen.
Bilen har nogle måske set før, da Lene gennem en del år har givet den gas Rømø Motor Festival, men hun har også før taget turen til Wales, for at deltage i det legendariske Pandine Sands.
Og nu kommer den altså til Munkebjerg.
“Jeg har kørt vintage strandrace siden 2018 og kører nu også Hill Climb hos Historisk Motorsport Danmark, normalt i en MGB GT,” fortæller Lene Aastrøm Hansen.
Debutanten René Jørgensen tager turen fra Herning i en super fed Saab 96 Sport fra 1963.
”Jeg er lige startet med Hill Climb, og Munkebjerg bliver mit sjette løb. Man bliver hjulpet i gang på alle måder, så jeg kan kun opfordre alle med interessen og en ældre bil til at tilmelde sig et Hill Climb kursus og komme i gang derfra. Det er en fantastisk måde at få lov til at lege med sin bil på en forsvarlig måde,” siger René Jørgensen.
En anden debutant er Søren Jacobi fra Bramming, som tropper op i sin lille Morris Mascot fra 1968.
Den samme bil, som hans far kørte motorløb med for mange år siden.
”Munkebjerg bliver mit første rigtige Hill Climb, men jeg har fået motorsport og biler ind med modermælken, så jeg har altid vidst, at jeg ville ud at køre stærkt,” siger Søren Jacobi.
Ser vi på deltagerne fra en anden vinkel, så kan man vel efterhånden kalde Erik Rasmussen for veteran, og han stiller op i sin Autobianchi Bianchina fra 1960, med sin søn som codriver; en bil med tocylindret, luftkølet motor på 499 ccm kendt fra Fiat 500.
”Jeg byttede mig til bilen for en Fiat 500 i 1997, den har kørt fem-seks pålidelighedsløb og et enkelt Hill Climb for omkring 10 år siden,” fortæller Erik Rasmusen, der tidligere har gennemført Rallye Monte-Carlo Historique i en Ferrari.
Grand Old Man i Munkebjerg Hill Climb er Ernest Kristensen fra Vejle, som har deltaget i samtlige løb på Munkebjerg, og stiller vanen tro op i sin SS 100 fra 1935.
Munkebjerg Hill Climb byder ifølge arrangøren på flere ædle førkrigsbiler, som eksempelvis den Citroën 11BL fra 1939, som Sune Pelle Borregaard fra Helsinge stiller op med. Men feltet byder naturligvis også på biler af “nyere dato”, så der burde være noget for enhver smag.
Fra Hjørring kommer Brian Rasmussen i en flot Ford Escort RS 2000 fra 1976.
Han deltager hvert år, og at se ham starte nede ved Vejle Fjord er selve essensen af Munkebjerg Hill Climb: Masser af tilskuere, masser af fart, masser af stemning.
Kvindelige racerkørere er også en stor del af Munkebjerg Hill Climb. Og blandt de mest prominente er Pernille Lindeberg fra Vejle, som stiller op i en af feltets nyeste biler; en Peugeot 205 GTI fra 1990.
Pernille befinder sig i øjeblikket på tredjepladsen i mesterskabet for historiske biler.
Lidt info
– Kommer man til løbet i en bil fra før 1991, kan man parkere på hotellets p-plads ved løbscentrum.
– 60 pladser er reserveret, og man skal tilmelde sig til [email protected] med oplysning om navn på kører og bilens mærke og årgang.
– Der er race hele søndagen fra kl. 9-16.