Afgiftsændring udskudt til udgangen af 2020
Over de seneste par uger har der både i avisen, på nettet, i radioen og i fjernsynet stået skrevet med stort, at påtænker man at købe ny bil inden for nærmeste fremtid, så skal det være nu. Grunden til dette er selvfølgelig varslingen om stigende priser, på grund af den nye metode hvor på bilernes brændstofforbrug udregnes. Læs mere om metoden her.
Men resultatet af en politisk aftale indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, betyder at afgiftsændringerne i forhold til den nye målemetode, først træder i kraft i udgangen af 2020.
Grunden til at man har valgt at indføre WLTP-målemetoden er simpelthen, at den metode der er blevet brugt ind til september sidste år, er blevet kritiseret for at være misvisende. Der bliver som bekendt med den gamle metode, overdrevet med hvor langt bilerne kan køre pr. liter brændstof, og det giver et skævt billede i forhold til den grønne afgift. Dieselskandalen med VW er et godt eksempel på muligheden for manipulation med udledningstallene.
Med den nye WLTP metode vil afgiften for langt de fleste biler stige, da bilernes reelle forbrug vil stå klart. Der blev derfor i september 2018 indgået en politisk aftale, som skulle sikre, at nye biler samlet set ikke ville blive dyrere efter 1. april.
Aftalen er indgået for ikke at straffe forbrugeren, men løsningen er ifølge FDM ikke tilstrækkelig, og de er i organisationen derfor glade for at politikerne træder i karakter og gør noget.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at finde en permanent løsning, der sikrer at WLTP metoden ikke straffer forbrugeren. Men regeringen har sat en transportkommision på sagen, som i 2020 skal komme med deres bud på, hvordan vi i forhold til afgifterne bevæger os i en grønnere retning.
Karsten Lauritzen indrømmer at udsættelsen er en kortsigtet løsning, og når transportkommisionen har færdiggjort deres bud, bliver den gode løsning fundet.
Vi venter i spænding.