Her er de billigste elbiler
Har du besluttet dig til at gå all-in og skifte til en elbil? Vi har listet de billigste af slagsen for dig, så du får et hurtigt prisoverblik over modellerne på markedet – og kan undersøge videre derfra. For der er meget at forholde sig til når du køber elbil. Det kan du se mere om nedenunder prislisten.
Men hov – mangler Volkswagens ID-modeller, Honda e og de nye, elektriske Smart ikke? Jo, listen indeholder de biler du kan tage ned til forhandleren og få en prøvetur i. Mange af dem har MagaCin allerede testet, så du kan klikke dig videre.
Mærke og model | Pris i DKK | Opgivet rækkevidde (KM) |
Seat Mii | 149.990 | 260 |
VW e-UP | 162.895 | 258 |
Peugeot e-208 | 229.990 | 340 |
Renault Zoe | 239.900 | 385 |
Nissan LEAF | 249.900 | 270 |
Hyundai Ionic | 269.995 | 311 |
Kia e-Soul | 269.999 | 277 |
Kia e-Niro | 274.999 | 289 |
Hyundai Kona Electric | 279.995 | 289 |
BMW i3 | 329.000 | 285-310 |
Tesla Model 3 | 369.900 | 409 |
I listen er de billigste priser, som kunne findes på dagen – og dermed heller ikke nødvendigvis biler med den største batteripakke. Kampagnetilbud kommer og går, men priserne giver en god indikation af niveauet. Kendere vil også se at det er biler af forskellig størrelse og udstyrsniveau – hvor de øverste tre også hører til de fysisk mindste på markedet.
Rækkevidde
Den opgivne rækkevidde skal også nærstuderes og helst opgives i WLTP-tal, men der kan stadig være stor varians, alt efter om kabinen skal varmes op om vinteren, eller du kan nøjes med sædevarme. Aircondition om sommeren koster også på rækkevidden – ligesom store bashøjtalere. Så vil du sidde klimatisk behageligt, men lade alle høre høre dine Dr. Alban album højt, koster det. Det er måske også meget rimeligt.
Oplader ved hjemmet
Ud over der måske skal budgetteres med en ekstra batteripakke, er det absolut tilrådeligt at få en hjemmeoplader til elbilen. Ellers kommer du til at køre frustreret rundt og lede efter ledige ladestandere. Og mens en hjemmelader er inkluderet i prisen til nogle af elbilerne, er det en ekstraudgift for andre, hvor der også skal budgetteres med grave- og elektrikerarbejde til de kraftige kabler.
Til hjemmeladeren kan der i nogle elbilstilbud også være gratis strøm i et givet tidsrum, eller en særlig fordelagtig afregningspris, som det for pendlere er meget vigtigt at have med i beregningerne.
Kan du ikke have din egen hjemmelader, er det værd at få et overblik over hvilket ladestik din elbil har – og hvilke der er tilgængelige i de(t) område(r) hvor du satser på at få bilen opladet. Det er nemlig ikke altid en selvfølge at det passer sammen. Pointen med privatbilisme forsvinder lidt, hvis du skal transportere dig flere kilometer dagligt til og fra bilens opladepunkt.
Det kan anbefales at prøve et bredt udsnit af elbiler. Der er stor forskel på plads og udstyrsniveau, men også hvor meget kørestøj, som trods den ikke-eksisterende forbrændingsmotor, alligevel finder vej til kabinen.