Her er ekstraudstyret der oftest skuffer
På MagaCin tester vi rigtigt mange biler. Og når vi modtager biler til test, er de oftest fra højere udstyrsversioner, da producenterne helst vil have så få dårlige anmærkninger som muligt. Det er fuldt forståeligt, men det gør det også svært at anmelde de udstyrsversioner, der sælges flest af.
Til gengæld giver det mulighed for at teste udstyr på tværs af modeller og kvaliteten deraf. Og der er udstyr hvor vi ofte bliver skuffet over hvor lidt brugbart det er. Og den information vil vi naturligvis gerne føre videre til forbrugerne.
Men det skal ikke ses som udstyr som bør undgås – men som udstyr, som I skal være ekstra opmærksomme på under prøvekørslen. For det kan tænkes, at det ikke er pengene værd.
– Vognbaneassistent, Lane Keep Assistent, LKA, Lane Departure Warning – kært barn har mange navne. Det er ofte en del af en sikkerhedspakke og kan i visse tilfælde gøre bilen næsten selvkørende. Men det er også en funktion som ofte fejler og bipper og ryster så meget i rattet hvis der er bare antydningen af hvide vognbaner, at man irriteret slår det fra. Og så er man lige vidt.
– Klimaanlæg: Det er blæret at kunne indstille nøjagtigt hvor mange grader der skal være i kabinen. Men i biler under 130.000 kr oplever vi ofte, at det i praksis virker som et kæmpe finessefrit varmespjæld der enten er helt åbent eller lukket. Og man derfor ender med at bruge mere tid på at skrue op og ned, end man ville gøre med en simpel regulator.
– Informationsskærme er næsten standard i dag. Men mange menusystemer er langsomme og ulogisk bygget op. Overvej om du helst vil styre eksempelvis temperaturen i bilen på en skærm, eller med drejeknapper, som du også kan betjene under kørslen. Husk også, at snart er Android Auto og Apple Carplay standard – så når bilen engang skal sælges, er det skidt hvis den ikke kan snakke sammen med smartphones.
– Indbygget navigation: man kan være uheldig, at bilproducenten selv har udviklet navigationssystemet. Gæt selv om TomTom og Garmin – eller en enkelt bilproducent – lægger flest ressourcer i at få systemet til at virke tilfredsstillende. Og mon ikke det koster en del at få det opdateret?
– Den Adaptive fartpilot skal selv regulere farten og afstanden til forankørende. I praksis mangler der ofte gradueringer mellem høj fart og skarp nedbremsning bagved forankørende. Det bliver hakkende kørsel, som når du kører i en bus som har en sur chauffør.
– Automatisk fjernlys virker ofte til automatisk at få modkørende til at blinke af dig. Og slår ikke altid til, når det skal bruges.
– Kurvelys: det KAN bare være en tågelygte der aktiveres, når rattet drejer. Så det bør ikke koste alverden.
– Automatisk parkering skal du virkelig tjekke. Vi har oplevet én eller to gange hvor det virkede ordentligt. Ellers ikke.