Tæring uden garanti
Hvad er din rustgaranti egentlig værd og hvor meget er dækket når det kommer til stykket.
Der er ingen tvivl om at de fleste bilejere har en forventning om at der på en ny bil er rustgaranti, når bilen står i salgsvinduet med et skilt der siger ”rust garanti i 7 år” eksempelvis. I virkelighedens verden er det bare ikke altid at garantien dækker rustskader.
Det er nemlig ofte en forudsætning at rusten kommer indefra, og ikke som de fleste nok forventer en generel rustgaranti, ifølge en pressemeddelelse fra Dansk Bilbrancheråd. Med andre ord er din garanti måske ikke så god som du gik og troede. Dermed dækker garantien ofte ikke når rusten kommer udefra.
Som de fleste bilejere nok ved, så opstår der rust i bilparken i Danmark fordi vores klima er koldt og fugtigt, samtidig med at vi i vinterhalvåret anvender salt på vejene til glatførebekæmpelse. Det betyder i praksis, at når du skal vælge en ny bil, er det klogt at kigge garantibestemmelserne nærmere efter i sømmene inden du sætter din underskrift på slutsedlen.
FDM advarer mod populær type bilsalg: Som eksempel nævner han en sag om en Volkswagen Polo 1.2, der blev solgt med en karosserigaranti på 12 år. Kun 20 måneder efter købet af den brugte bil reklamerede kunden over rust på bilens frontklap, men blev afvist, fordi der ifølge sælger ikke var tale om netop indefrakommende gennemtæring. Sagen er nu kommet for Ankenævn for biler, der behandler forbrugerklager vedrørende køb og reparation af biler. Det er bilejerens eget ansvar at tjekke, hvad rustgarantien på bilen dækker og ikke dækker. Et problem er imidlertid, at det kan være svært at fastslå, om et rustangreb er inde- eller udefrakommende. Bilistorganisationen FDM har tidligere oplyst, at den modtager mange henvendelser fra medlemmer, der har fået afvist garantikrav i forbindelse med rustskader.
Det er altid vigtigt at læse det med småt inden du køber.