Tjekliste: Gør din bil klar til vinteren
Ja, det er den tid på året: mørke, kulde, blæst og regn, men ikke nødvendigvis sne, er hvad vi kan forvente mere af i nærmeste fremtid. Det sætter krav til bilen, som skal til at hygge sig med vejsalt og kulde.
Gå først bilen grundigt igennem
Allerførst er det en god idé at kigge bilen grundigt igennem i dagslys. Er der kommet skader i sommerens løb, som du ikke har opdaget? Skader som har betydning for din sikkerhed og bilens værdi. Det kan være begyndende rust, stenslag eller små sprækker i lygterne, så der trænger fugt ind, og de ikke virker.
1. Tjek at alle lygter virker, også blinklys, bremselys og stoplys.
2. Tjek vinduesviskerne – er gummiet stadig helt? Ellers er det nemt at skifte selv. Vejsnavs og salt stiller store krav til vinduesviskerne.
3. Vask bilen og giv den en voksbehandling
Snavs og salt samler sig i kroge og sprækker og holder på fugten. Det skal du have fjernet, så bilen ikke ruster. Det er ikke nok at køre i vaskehallen – skal du have det hele væk, kommer du ikke udenom en håndvask og en undervognsvask. Brug masser af vand og sprøjt ind i hjulkasser og panelkanter og bag gummilister for at fjerne snavs og salt. Brug derefter en blød børste eller en svamp rundt om blinklys, nummerplade, døråbninger, håndtag og ved bagklappen og vask fælgene. Tør grundigt efter med et vaskeskind. Overvej om det er tid til en rustbehandling. Gå lakken grundigt igennem og foretag en voksbehandling eller lakforsegling.
4. Så skal der smøres. Smør viskearmen, alle hængsler, anhængertrækket og brændstofklappen og brug låseolie til alle låse – især dem, du ikke bruger. Og smør gummilisterne i dørene med silikone.
5.Tjek dine dæk
Tjek dækkene godt igennem; sommerdækkene inden de skal gemmes væk og vinterdækkene inden de monteres – er de slidt eller skadet? Mål dækmønster og dæktryk. Kan de klare en sæson mere eller skal du til at se på nye dæk.
Lovkravet til mønsterdybden er 1,6 mm, men vinterdæk bør have 4 mm for at sikre vejgreb på alle typer vinterveje.
6. Kontroller bremserne.
Lav en bremseprøve på en øde vej og se, om bilen bremser lige. Bremselængden må max være 6 meter, når du kører 30 km i timen. Tjek om bremseforstærkeren virker. Træd bremsen helt ned med slukket motor, når du starter bilen, skal du kunne trykke bremsepedalen længere ned.
7. Støvsug bilen i alle kroge og tør alle flader af med en fugtig klud eller et vinylplejemiddel. Brug en fnugrulle til sæderne. Vask ruderne og poler efter med en smule sulfo indvendig – det afhjælper også dug.
8. Dit ventilationsanlæg kan gemme på bakterier og skimmelsvamp fra snavs, der rådner i systemet. Afstøv ventilationsdyser og gitre med en pensel og spray eventuelt med en rensende luftart, mens bilens aircondition kører på recirkulation.
9. Tjek sprinklervæske, bremse- og kølervæske – husk den skal være frostsikret – og efterse luftfiltre, oliefiltre og kølerslanger. Skift olie på bilen, så motoren er klar til de kolde morgener.
10. Kontroller dit batteri – kulden tager hårdt på det. Vil du gøre øge batteriets levetid, kan du tage kabelskoene af og give det en grundig opladning. Vinteren kræver et ekstra stort strømforbrug til lys, elruder, ventilation, sædevarme og vinduesviskere. Når du kører med et fuldt opladet batteri, er du sikker på at kunne starte også på de kolde vintermorgener. Smør til sidst polerne med fedt.
Det kan lyde som et stort arbejde, men det er en rigtig god idé at give din bil den helt store tur, så er du beredt til både mørke, regnvejr og våde veje. Og en ekstra bonus oveni: Holder du din bil, holder den sin værdi meget længere.