WLTP: Sådan bliver de nye brændstoftal
Forvirret over de nye WLTP-tal for brændstofforbrug? Det er du helt sikkert ikke alene om.
Hvad der til gengæld er mere sikkert er, at de nye WLTP tal er mere retvisende og realistiske – og at du derfor kan forvente et væsentlig lavere km/l tal for din nuværende bil. Medmindre du har købt en helt ny, som er opgivet efter WLTP-tallene, som eksempelvis Opel gør for visse modeller.
Du kan læse mere om WLTP her.
Kort fortalt opgøres WLTP-tallene efter en testet, identisk bil med samme udstyrsniveau. Dvs. samme vægt, luftsmodstand, rullemodstand og hvad der ellers kan have indvirkning. Derfor kan der være stor forskel på eksempelvis en VW Polo i billigste version og en VW Polo med stor motor, soltag, aircondition, brede dæk, skørtesæt og anhængertræk.
Den tidligere testnorm, NEDC, er mere lempelig og simpel og gav dermed bilproducenterne flere muligheder for kreativitet med teststrækninger og vindmodstand.
Forvirret, men på et højere plan? Godt. Og hvis du vil have en idé om, hvad din bil kommer til at have i realistisk km/l angivelse, kan du bruge tommelfingerreglen med, at WLTP-forbruget gennemsnitligt er 21% højere, end NEDC-forbruget.
Helt grundlæggende er forskellen på forbrugstallene efter den hidtidige NEDC test-metode og den nye, WLTP gennemsnitlig set på 21% – således at forbruget på en WLTP testet identisk bil, gennemsnitlig set, er 21% højere og km/l således tilsvarende lavere.
Der vil i praksis forekomme en vis spredning mellem de forskellige motortyper, størrelser, mærker og modeller. Vores eksempler er kun for at illustrere ændringerne som WLTP medfører. Så det er IKKE faktiske tal for bilmodellerne i segmenterne. Se faktaboks for forklaring af forkortelser.
Eksempler:
Med tiden vil det officielle motorregister naturligvis komme til at indeholde opdateret data for indregistrerede biler.
Kilde for beregninger: De Danske Bilimportører.