Nej, det er ikke en veteranbil
Jeeps har en særlig evne til at tiltrække folk, som vil customisere og give særpræg til deres bil. Og til det årlige Easter Jeep Safari i Moab, Utah samles flere tusind entusiaster til en gang off-road kørsel, hvor ikke to biler er ens. For det er navnlig ombyggere der tiltrækkes af eventen – og det er da også dem som har arrangeret det fra starten.
Det ville næsten være dumt af Jeep ikke at involvere sig i den event, så det har de naturligvis gjort. Det er et oplagt sted at præsentere nye konceptmodeller. Især de lidt mere specielle, som de samarbejder med eftermarkedsproducenter om. Så kan de erfare entusiasternes reaktion og se om det er noget de skal gå videre med.
Og desværre, årets mest omdiskuterede kommer ikke i produktion.
Wagoneer, som ligner en veteranbil, er faktisk helt nyproduceret, men efter de gamle tegninger. Med små modifikationer.
Undervogn er opdateret og forlænget fem tommer. Kølergrill og andre dele har også fået mindre ændringer. Den originale Wagoneer blev produceret fra 1963 til 1991 og var med til at starte SUV-bølgen.
Baseret på Wrangler Rubicon er Jeep Jeepster'en en hilsen til Jeepsteren fra 1966. Den har iøjnefaldende halv-døre og er gejlet med masser af eftermarkedsudstyr. Eksempelvis lamper med en lysstyrke på op til 8.000 lumen.
Den gule Sandstorm er inspireret af Baja-ørkenracerne og er derfor udstyret med affjedring der kan klare maksimal belastning. Vægten holdes nede med bl.a. tag af kulfibertag og holdes i gang af ikke mindre end en 6,4 L V8 motor med en sekstrins automatisk gearkasse.
Du kan se flere tekniske detaljer om modellerne her.