Audi-racer modtager pris
– Efter 2 års tvunget pause på grund af Corona er der nu for første gang igen blevet afholdt World Motorsport Symposium i London arrangeret af fagmagasinet Race Tech.
Sådan indleder Audi Danmark en pressemeddelelse hvori de fortæller om et arrangement, hvor eksperter fra hele verden mødes for at udveksle erfaringer omkring de nyeste trends inden for motorsport, og samtidig uddeler priser til de vigtigste tekniske udviklinger.
Og i den sammenhæng vandt Audis elektriske ørkenracer, Audi RS Q e-tron, i kategorien Racecar Powertrain of the Year, hvor den konkurrerede mod vilde modeller som Mercedes’ Formel E racer, Toyotas Le Mans Hypercar og en Swindon BTCC-touringcar.
“At vinde denne award og modtage den på vegne af Audi Sport i London var en følelsesladet og helt speciel oplevelse”, siger Stefan Dreyer, der som udviklingschef for Audi Sport racing er ansvarlig for udviklingen af det innovative drivlinjekoncept til Audi RS Q e-tron.
“Hele teamet kan være stolte af denne award. Historien fra skabelsen af energiomformerkonceptet under udviklingsmøderne og hen til realiseringen i Dakar-bilen vil jeg aldrig glemme. Modet, fokusset, udholdenheden, men især identifikationen med dette koncept har givet bonus.”
Og det er skam ikke nogen tilfældighed at Audien løb med sejren, for RS Q e-tron er udstyret med en elektrisk drivlinje med energiomformer, som består af en forbrændingsmotor, en generator og et højvoltsbatteri samt to elmotorer på for- og bagakslen.
Dette hjalp til med at Audi Sport i januar måned, ved første deltagelse i Dakar Rally, kunne skrive ikke mindre end fire etapesejre på CV’et, og to måneder senere kørte Stéphane Peterhansel og Edouard Boulanger en sejr hjem ved Abu Dhabi Desert Challenge, hvilket skulle være den første sejr med en prototype ved at langdistance-rally.
Så der er alt mulig grund til, at den vilde e-tron skulle rende med den fine pris.
Og nu hvor julen nærmer sig i lille Danevang, så kan du da lige nyde en video af bilen i årstids-passende omgivelser her under.