Ekstrem off-road serie i elektrisk SUV
Gennem 6 sæsoner har Formel E udviklet sig fra den nye dreng i klassen, til en anerkendt motorsport med over 300 millioner tilskuere verden over, samt status som et FIA-certificeret verdensmesterskab. Seriens grundlægger ønsker at gentage succesen, men denne gang ser plantegningen lidt anderledes ud, da Extreme E series skal afvikles langt væk fra alfarvej.
Holdene skal køre i en elektrisk SUV ved navn ”Odyssey 21” i et head-to-head race, som afvikles over 3 dage når mesterskabet efter planen sætter sejl i 2021.
Odyssey yder 550 hestekræfter og går fra 0-100km/t på 4,5 sekunder, og så kan den kravle op ad stigninger på over 52 grader – imponerende!
Debut kalenderen er allerede offentliggjort og spreder sig over hele 5 lande på 4 forskellige kontinenter, som alle bliver vært for eventen der skal sætte fokus på hvordan menneskets færden og aktivitet påvirker klimaet i nogle af verdens mest afsides steder, og hvordan elektriske køretøjer skal hjælpe med at få bugt med problematikken.
Hver destination er kendt for sit fantastiske landskab, og Extreme E series starter med “Ocean” eventen d. 22 januar på breden af Lake Retba på Senegal's vestkyst. Herefter bevæger feltet sig videre mod en ørkenvandring i Saudi-Arabien d. 4 marts, og herfra videre til bjergbestigning i 9,000 fods højde ved Kali Gandaki Valley d. 6 maj i Nepal. Efter det kommer der virkelig fokus på klimaet da holdene rykker ud på en gletsjer ved Kangerlussuaq på Grønland i weekenden omkring d. 27 august, for afslutningsvis at suse gennem Amazonas i Santarem Brasilien med start d. 29 oktober.
Så kan man spørge sig selv om det ikke er ekstremt dumt at køre race i netop de områder som angiveligt lider mest under menneskets eksistens, men planlæggerne har lagt stor vægt på at placere ruterne hvor mennesket allerede har sat sit aftryk i form af eksempelvis plastik forurening og forurening af jorden, både for at fremhæve hvor stort klimaproblemet er, men også for at skåne de steder som i forvejen ikke er påvirket.
Og med henblik på at skåne naturen mest muligt, er ruterne lagt ud fra naturens egne forhindringer i form af elevation og flyvehop.
“We go to places where its already damaged, so there is no risk of these SUVs damaging the place. But there is a chance to rebuild it and that’s what we’re going to do.”
Arrangørerne arbejder sammen med lokalbefolkningen og staterne for at sikre maksimal beskyttelse af miljøet under løbene, og ifølge en Reuters rapport vil der ikke blive solgt tilskuerbiletter til løbene, og der vi ej heller oprettes nogen form for infrastruktur.
Men hvad er idéen med at afholde sådan et arrangement hvis ikke folket kan se det? Fox Sports har allerede tegnet en flereårig kontrakt om dækning af eventen, og filmhold vil være til stede ved alle løb for at skyde materiale til en efterfølgende dokumenter omkring de klimaforandringer der i første omgang inspirerede til Extreme E series.
4 private hold har allerede tilmeldt sig serien, og det forventes at alle 10 pladser vil blive optaget inden løbsstart.