25% færre trafikdræbte
Omend alle, uden undtagelse, vil være enige om at ét liv mistet i trafikken, er ét for meget – er der på basis af seneste forløbige opgørelse af antallet af trafikdræbte i 2009 – grund til optimisme. Her ses nemlig en drastisk forbedring.
Men trods et fald på omkring 25 %, fra over 400 til ca. 300, er det stadig langt fra godt nok. Fædselssikkerhedskommisionens mål for 2009 var, at antallet af omkomne i den danske trafik ikke måtte overstige 265 – så trods fremgang med 25% ligger vi stadig 13% fra målet.
Tallene for nogle af de grupper trafikdræbte der har oplevet det største fald fra 2008 til 2009.
Trafikantgruppe 2008 2009
Biler 196 ca. 160
Varebiler 22 ca. 10
Motorcykler 41 ca. 23
Knallerter 28 ca. 14
Cykler 54 ca. 27
Ældre (over 65 år) 97 ca. 54
Der skal dog stadig ske mere hvis vi skal gøre os håb om at indhente de fremtidige mål, allerede i 2012 skal tallet hedde maksimalt 200 trafikdræbte. Og den store synder er stadig fart:
“For høj fart er fortsat årsagen til de fleste dræbte på vejene. Vi håber, at vi i Danmark vil følge i sporet på de fleste andre vesteuropæiske lande, der har haft stor succes med automatisk hastighedskontrol. Stærekasserne vil nemlig for alvor kunne bringe antallet af dræbte og kvæstede ned på det niveau, vi stræber efter,” siger Anders Rosbo, direktør i Rådet for Sikker Trafik
Sammen med øget hastighedskontrol vil Rådet for Sikker Trafik bl.a. i endnu højere grad end hidtil, til at involvere og uddanne befolkningen i trafiksikkerhed.