Alt du skal vide om Fords vilde elbil
Hos Ford hører Mustang til blandt de mest ikoniske bilmodeller. Det er et navn som i sig selv har branding-værdi og det er i den forbindelse man skal se navngivningen ved den helt nye elbil fra Ford: Mustang Mach-E.
Var der nogen som råbte “helligbrøde”?
Modsat den klassiske Mustang er Mach-E en SUV, som ikke har en brølende benzinmotor. Den har en lydmæssigt diskret elmotor. Men bilens designlinjer er stærkt inspireret af Mustang-ophavet og Mach-E's effekt gør den angivelig i stand til at konkurrere med Tesla og de større tyske bilproducenter. Ford lover køreglæde og præcist styretøj, men også masser af computerkraft, som kontinuerligt optimerer elbilen og gør den bedre med tiden. Efterhånden som den lærer sin chauffør at kende.
Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommer 2020 og får dansk lancering fra december 2020. Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde, der alle drives af en permanent magnetmotor.
Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm2.
Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under 5 sekunder samt anslåede 465 hk (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm. Mustang Mach-E GT kommer til Danmark fra midten af 2021.
Ydelse
Mustang Mach-E giver valget mellem tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled. Køreprogrammernes teknologier inkluderer blandt andet styrefunktioner, atmosfærisk belysning og dynamiske kørestilsinformationer i instrumenteringen.
Når man starter den firehjulstrukne model, leverer det nye firehjulstræk 4X uafhængigt drejningsmoment til for- og bagakslen, og optimeret styring i forhold til den baghjulstrukne model.
Mustang Mach-E vil derudover have Brembos nye Flexira-bremsekalibre i aluminium, der har faste kalibres funktionalitet og flydende kalibres design. Mach-E GT-modellen er udstyret med den adaptive støddæmperteknologi MagneRide, der ved hjælp af magnetisme tilpasser støddæmpningens stivhed.
Infotainmentsystem
Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords SYNC-infotainment. Det nye system anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.
Den nye SYNC kommer med en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, som er kompatibel med Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.
Mustang Mach-E vil som noget helt nyt også introducere en telefonnøgleteknologi (’Phone as a Key’), der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.
SUV kvaliteter
Fords hold af ingeniører og bildesignere søgt at forbedre køreegenskaberne ved at placere batteriet i undervognen.
Mustang Mach-E ses som en del af Mustang-familien takket være designmæssige signaturtræk såsom den lange kølerhjelm, linjerne langs siden, forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter. Under kølerhjelmen er et opbevaringsrum med en volumen på 100 liter. Afløbet i bunden gør rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende. Bagtil er har det store bagagerum en kapacitet på 402 liter.
Batterikapacitet
Mustang Mach-E vil komme i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde (75,7 kWh lithium-ion-batteri) og udvidet rækkevidde (98,8 kWh batteri). Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km1.
Begge varianter er batteriløsninger med henholdsvis 288 lithium-ion-celler (standard rækkevidde) og 376 lithium-ion-celler (udvidet rækkevidde). Batteriet er blevet testet i ekstreme temperaturer ned til minus 40 grader og er fastgjort i en vandtæt batterikasse omgivet af beskyttende materiale, der sikrer det mod stød. Dertil anvender batteriet et væskeopvarmnings- og væskeafkølingssystem til at regulere temperaturen i ekstreme vejrforhold.
Elbilsejere foretager 80 procent af opladningen derhjemme. Ford tilbyder en Ford Connected Wallbox (ekstraudstyr), der giver op til fem gange hurtigere opladning end et almindeligt strømstik til husholdningsbrug. Med en times Wallbox-opladning vil det være muligt at lade rækkevidden op med ca. 62 km i gennemsnit til Mustang Mach-E-varianter med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk5. Fords hjemmeladekabel medfølger som standard og kan på en time lade op med ca. 35 km rækkevidde gennem et almindeligt strømstik5.
Ford er derudover både medstifter og partner i IONITY-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på blot 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation.
Danske priser
Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk (prisen er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften).
Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020 med forventet levering i starten af 2021.