Video: Aston Martin Valkyrie debut til F1 på Silverstone
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Aston Martin Valkyrie debut på Silverstone

V12 hyperbil med 1160Hk
20/07-2019 kl. 04:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Aston Martin fremviste sidste weekend deres Valkyrie, under det britiske Formel 1 Gran Prix lige inden kvalificeringen. Hyperbilen snuppede et par omgange på Silverstone, med testkøreren Chris Goodwin bag rattet, hvilket er første gang dette 1160 hestes monster er blevet fremvist i sit rette element.

Chris Goodwin nævner i et interview at der naturligvis stadig foreligger megen arbejde med bilen, men der er nu muligt at teste bilens fysik, og herved få en idé omkring det projekt de har arbejdet på de seneste måneder.

Chris Goodwin tilføjer at bilen formåede at bringe at stort smil frem hos chaufføren, og at han håber at tilskuerne nød omgangene lige så meget som ham selv.

Den skarpe Formel 1 fan vil nok kunne genkende Valkyrien’s sorte lakering med røde aftegninger, da det er netop dette udseende man kunne se på Red Bull bilerne under træningen op til denne sæson.

En journalist der var til stede under testkørslen udtaler at den 6,5 liter store V12’er lyder lige så sprød som man måtte håbe, og at bilen som helhed ser ud til at være konstrueret rigtig flot.

Faktisk vakte Aston Martin’s nye glansbillede mere opmærksomhed i pitten end de mange fuldblods F1-racere.

Bilen er udviklet i samarbejde med Red Bull Racing og Cosworth, og dette episke projekt er i skrivende stund i den sidste planlægnings- og produktionsfase.

Designet med rigeligt af Formel 1 ekspertise og stumper, minder motoren mere om end banebil end en gadelovlig blærerøvsbil. Manglen på turbo(er) opvejes af et batteri-elektrisk boost system.

Den britiske Formel 1 ingeniør Adrian Newey udtaler:

“We spent a lot of time looking at the obvious alternatives to a normally aspirated V12 or a turbo V6 or V8. We came to the conclusion that, from a technical standpoint, a V12 was the best solution because although the engine itself is heavier it is actually a much easier package to install.


You haven’t got the turbos and the charge coolers to clutter up the back end of the car. It’s a naturally very well-balanced engine, and that means it can become a fully stressed member without putting excessive vibration into the chassis structure.


I was concerned that if we mounted a V6 or V8 the vibration would be excessive and make it unpleasant from both a comfort and noise point of view in the cabin. When it comes to the acoustics, which is important, a V12 with a 12-into-1 exhaust system – which this car has – is a much more exciting sound than a turbocharged V6 or V8 will ever make.


To get that much power, the naturally aspirated engine needs to rev very high. To compensate, we’re also using electric hybrid power for extra low-speed torque.”

 

Der bliver kun fremstillet 150 eksemplarer, og de vil koste lige i underkanten af 21 millioner danske kroner stykket.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start