Bilgiganter i stort samarbejde
Et samarbejde mellem to Japanske bilgiganter er begyndt at tage form. Toyota og Suzuki har annonceret et strategisk samarbejde inden for udvikling i bilteknologi. Et ekstremt omkostningstungt område, hvor der er store besparelser forbundet med samarbejde. I forhold til virksomhedsfusioner eller -overtagelser, undgår man eksempelvis også konkurrencemyndighederne, som lugter fare for monopoler, når det drejer sig om virksomheder på Toyotas og Suzukis størrelse.
Samarbejdet bliver især omkring drivlinjer til elbiler, automatiseret kørsel og mobile services. Udviklingen i disse områder vil især være en udfordring for Suzuki, som mangler størrelsen til at kunne bruge de fornødne ressourcer. Dem har Toyota, som er væsentlig længere med elektrificeringen, men til gengæld er meget interesseret i Suzukis markedsandel for kompakte biler. Og ikke mindst Suzukis dominerende markedsandel på det Indiske marked, som forventes at boome i 2020'erne.
Selskaberne er så småt begyndt at fremvise fælles producerede køretøjer, teknologier og komponenter i Europa og Indien. Med den strategiske alliance kan begge virksomheder drage fordel af færre omkostninger for forskning og udvikling, samt ikke mindst produktion.