BMW's statsministerbil får kæmpe overhaling
Om det er et designmæssigt frem- eller tilbageskridt må være op til den enkelte at bedømme. Men BMW er gået all in med at få kølergrillen (eller måske rettere kølergrillene) gjort synlige. Faktisk er “nyrerne”, som BMW selv kalder dem, vokset med 40% i forhold til forgængeren.
Også bagenden er blevet opdateret, så den fremstår visuelt bredere. Indvendigt i kabinen er skærmene på henholdvis 12,3 og 10,25 tommer med til at gøre hele oplevelsen mere digital, så det passer med den nye, virtuelle assistent. Mere om det senere.
Drivlinje
Plug-in-hybrid’en BMW 745e er opgraderet fra en firecylindret til en sekscylindret benzinmotor, med både et lavere forbrug og en længere rækkevidde. Den samlede ydelse er på 394 hk og 600 Nm. Rækkevidden på ren el er op til 58 km med en tophastighed på 140 km/t. Det samlede forbrug er 47,6 km/liter og CO2-udslippet er 48 g/km ifølge den nye WLTP-testcyklus. BMW 745e fås ligeledes i en lang version og med BMW’s intelligente firehjulstræk, xDrive.
Mere plads og lavere vægt
Den nye BMW 7-serie vil fortsat blive tilbudt i to længder. Den lange version, som har en 14 centimer længere akselafstand end standardversionen, giver ekstra plads til bagsædepassagererne.
Længden på standardversionen af bilen er nu 5.120 mm og længden på den lange version er 5.260 mm. Begge udgaver er 22 mm længere end deres respektive forgængere. Bredden på 1.902 mm og højden på hhv. 1.467 mm for standardversionen og 1.479 for den lange version er uændrede.
Bilens vægt er optimeret ved brug af højstyrkestål, aluminium og kulfiberforstærket plast (CFRP), hvilket er unikt i klassen.
Virtuel assistent
Innovationerne i den nye BMW 7-serie understreges af nye digitale funktioner, som peger hen mod den automatiserede kørsel med blandt andet Reversing Assistant, som er en del af standardudstyret Parking Assistant. Reversing Assistant kan automatisk bakke bilen, hvor pladsen er trang. Systemet registrerer – med en hastighed op til 36 km/t – de sidst kørte 50 meter, og kan derved selv bakke bilen tilbage gennem smalle og kringlede passager. Det ser vi meget frem til at teste.
Den aktive fartpilot, som er en del af tilvalget Park Assistant Professional-pakken, kan tilpasse hastigheden på den planlagte rute ved hjælp af data fra navigationen. Bilens hastighed tilpasses automatisk til kurver, kryds og rundkørsler. Via registrering af trafikskilte tilpasses hastigheden ligeledes til hastighedsbegrænsninger på vejen forude. Dette sikrer en effektiv overgang mellem de forskellige hastighedsniveauer.
En del af standardudstyret er BMW Intelligent Personal Assistant. Den nye personlige, digitale assistent på rejsen, som svarer på alle relevante spørgsmål om fx bilens brændstofniveau, nærmeste Michelin-restaurant, eller det nærmeste kunstmuseum. Det er i hvert fald hvad BMW fremhæver. Mon ikke den også kan finde en Burger King eller en stripbar?
Hvis føreren er træt, er det bare at sige det højt. Så sørger assistenten for fx oplivende musik, sænkning af varmen og opkvikkende lys i kabinen. Assistenten lærer hele tiden førerens vaner og rutiner. Den personlige assistent kan navngives helt efter eget valg, og vil respondere hver gang, det valgte navn siges højt.
Modelvarianter
|
|
|
|
i sek. |
WLTP |
WLTP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Km/l og CO2-værdier afhænger af ekstraudstyr.)