Bullshit-bingo for konceptbiler
Geneve Motor Show er lige på trapperne – og dermed fremvisning af fantasifulde, luftige og ofte meget lidt realistiske konceptbiler. Biler, tegnet med løs hånd og ja-hatten på, kan man fornemme. Design som i udgangspunktet ligner noget fra fremtiden, men som aldrig kommer igennem ingeniørafdelingens mere realistiske optik, hvor beregninger og simulationer afgør, om noget kan lade sig gøre. Eller om nogen overhovedet gider købe det. Marketingsafdelingens mest upbeat medarbejdere gør i hvert fald deres bedste for at få alle forhåndenværende buzzwords med i beskrivelsen.
Og særligt i disse år, hvor vi dagligt bombarderes med nyheder om kunstig intelligens/AI, Machine learning, virtual og augmented reality, apps og stemmestyring. Og selvfølgelig den noget udefinerbare Sky, hvori al vores data og computerkraft tilsyneladende ligger. Alt dét fyldes med største naturlighed på beskrivelserne over konceptbilerne, thi der må ikke mangle noget. Vi tager lige et udklip fra beskrivelsen af I.D Vizzion (bemærk Z'erne), som er VW's konceptbil i den større klasse:
Betjening af I.D. Vizzion er fantastisk enkel takket være intuitiv interaktion mellem menneske og maskine ved hjælp af Augmented Reality, mixed-reality-brillen (HoloLens) og stemmestyret betjening. Augmented Reality indebærer brugen af virtuelle funktioner og displays, der er projekteret inde i bilen. Passagererne ser disse features med deres HoloLens og betjener dem via gestikulation. Bilens kommunikationsteknologi er udviklet til at fungere som en virtuel assistent, der kan lære og reagere empatisk. I.D. Vizzion byder først og fremmest på masser af personlig rum. Det er fordi, at I.D. Vizzion er et ’smart device’ på hjul, der ikke behøver nogen fører og derved bilen selv chauffør. Den er så omfattende opkoblet, at den er en del af den digitale verden, og derved giver sine passagerer plads til at slappe af, kommunikere eller arbejde, mens den er på farten.
Så…i fremtiden sætter vi os ind i bilen, tager vores HoloLens kørebriller på, laver fagter i luften, som fortæller bilen, at vi vil køre på arbejde. Hvorved den svarer, med blød og empatisk stemme, at det er helt ok. I Nissans version har bilen en virtuel assistent, som er en fisk. Jo, jo.
Man får nogle gange mistanken, at den bullshitbingo der klæber sig til konceptbilerne indebærer, at der i beskrivelsen skal indgå X antal ord, som er hippe i samtiden. Så mon ikke vi snart kan forvente konceptbiler, der udover at have Empatisk AI og net-opkoblede kørebriller også tilbyder vegansk sushi med qionoa, eller egnsretter with a twist fra det Nye Nordiske Køkken?