Diesel biler sviner ad H til
De såkaldte NOx partikler, som gerne skulle fanges i partikel filteret på din dieselbil slipper ud i stedet. En ny rapport afslører blandt andet at forskellen på målinger for busser og lastbiler betyder at dieselbiler i nogen tilfælde kan svine mange gange mere.
Luften forpestes af NOx partiklerne, EU går derfor til angreb mod et uheldigt samarbejde mellem bilproducenterne og de testlaboratorier der reelt kan blokere for miljøforbedringer i Europa. Det er fuglen der spiser af hånden, når laboratoriernes pengekasse skal fyldes. Med andre ord, måle og test laboratorier skal gøres uafhængige, så resultaterne taler sandt.
Men kan de så det? Lige i kølvandet følger endnu et forlig med VW og hvor der var fusk med emission gennem snyde software, her er den røde tråd at uvildige laboratorier ville måske ikke opdage manipulationen med resultatet alligevel.
Problemet er størst i Europa, her blev der i 2014 solgt 8,8mio dieselbiler, hvilket er mere end dobbelt så mange som i Kina. Målemetoden af emission på lastbiler er forskellig fra bilerne, der er langt skrappere krav til lastbiler end til bilerne. Blandt andet kan kontrollen selv vælge en vilkårlig lastbil fra produktionen, modsat bilerne der leverer producenterne deres valg.
EU er i gang for at få sat skub i en løsning, men det er en kompliceret og langvarig proces. De første 10 måneders forarbejde med indsamling af data er gået forud, nu skal der forhandles. Her går der af og til for meget politik i det, så resultatet ikke kun har fokus på miljøet.
(kilde EU parlament news)