Drastisk omstrukturering ved Opel
Der var alvorlige miner da Opels CEO Michael Lohscheller opridsede situationen for Opel ved gårdsdagens pressemøde: økonomien var trængt og der har ikke været overskud siden 1999. Så der skal skæres i medarbejderstaben, men Opel vil beholde de eksisterende produktionsfaciliteter.
Som en del af den store PSA-koncern er der mulighed for synergieffekter og fælles udviklingsprojekter og Opel satser på en overskudsgrad på 2% i 2020. Platforme, teknologi og motorer vil derfor blive brugt mere på tværs i PSA koncernen, men stadig med Opel-specifik forskning og udvikling. I denne sammenhæng understregede Michael Lohscheller flere gange det specifikt tyske ved Opel, som et slags kvalitetstempel. Og særligt den “nyere” del af bilforskning og -udvikling som software, brændselsceller og førerassistancesystemer bliver derfor i PSA-regi mere centreret ved Opels udviklingsafdelinger fremover. Resultaterne deraf kan anvendes i hele PSA-koncernen.
For at få vendt økonomien, har Opel sat det ambitiøse mål at blive markedsledende indenfor CO2-reduktion og elektriske køretøjer. Så der skal opbygges kapacitet til at producere el-versioner af alle Opel-modeller produceret i Europa senest 2024. Modellerne skal i højere grad været baseret på samme platforme, for at gøre produktionen mindre kompleks
.
Segmentmæssigt vil omstruktureringen få den betydning, at der i særlig grad vil blive satset på SUV/crossover segmentet, som i 2021 forventes at stå for 40% af salget. Og at Opel vi satse på produktlanceringer oftere og på flere markeder, som ikke var helt så tilgængelige uden PSA's allerede eksisterende netværk.