Elektriske lastbiler fra Mercedes snart i DK
Der hersker vel ingen tvivl om, at salget af elektriske personbiler er i eksplosiv vækst, stærkt forfulgt af varebiler. Men nu afslører Mercedes-Benz i en pressemeddelelse, at fuldelektriske køretøjer til tung transport allerede også banker på døren.
Hen mod slutningen af 2021 rullede producentens allerførste eksemplarer af den fuldelektriske distributionslastbil nemlig af samlebåndet i Wörth, og lige om lidt starter produktionen af den seneste udgave, hvor det første danske eksemplar skal tjene som renovationsbil.
eEconic skal køre i byerne
Urbaser, som er den største udbyder af renovationskørsel herhjemme, har bestilt 35 eksemplarer af den nye eEconic. De nye lastbiler vil blive leveret løbende, og skal efter planen køre fast rutekørsel i flere større danske byer allerede fra i år.
Omstillingen fra diesel- til elkraft stiller ifølge Mercedes-Benz både krav til opladningsfaciliteter og ruteplanlægning, men det bekymrer ikke administrerende direktør hos Urbaser, Stefan Olin.
De nye el-skraldebiler skal nemlig lades op om natten, og er samtidig tiltænkt byruter, hvor rækkevidden ikke bliver en hindring.
Faktisk er eEconic særdeles velegnet til opgaverne i tættere bebyggelse, for den elektriske drivline gør lastbilen stort set lydløs, mens det lave førerhus med store vinduespartier og glasdør sikrer et eksemplarisk udsyn.
“Vores opgave består i at afhente affald på en måde, så vi støjer, sviner og generer mindst muligt, og her er eEconic ideel. Samtidig er fremtiden jo elektrisk, og den udvikling vil vi gerne støtte op om,” siger Stefan Olin og tilføjer, at mange af virksomhedens medarbejdere allerede glæder sig til at komme ud at køre i de nye lastbiler.
Også hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark er der begejstring at spore over den store ordre, som ifølge eMobility og PR manager, Mikael Voigt, for alvor indvarsler begyndelsen på en elektrisk fremtid for den tunge transport:
“Den klassiske Econic med dieselmotor har længe været den foretrukne lastbil i renovationsbranchen, og med den nye eEconic ser vi frem til at forsvare vores førerposition med en gennemført opdateret og fuldt elektrisk version af en årelang succeshistorie,” siger Mikael Voigt.
Totalvægt op til 27 ton
Den nye Mercedes-Benz eEconic har en tilladt totalvægt på 27 ton og er udstyret med to elmotorer, som hver leverer en effekt på 330 kW med mulighed for peak-ydelse på op til 400 kW.
Dertil kommer en batteripakke med en samlet kapacitet på 336 kWh, som kan lades med en effekt på op til 160 kW.
Den elektriske drivline sikrer ifølge Mercedes-Benz ikke alene et overbevisende og støjsvagt kraftoverskud, men optager også mindre plads.
Det har blandt andet gjort det muligt at udforme cockpittet med helt fladt gulv til gavn for rummelighed, og endnu bedre ind- og udstigningsforhold for de hårdt arbejdende folk.
Sikkerheden er også i top med femte generation af den aktive bremseassistent Active Brake Assist, som hjælper føreren med at bremse i nødsituationer.
De første eksemplarer af den nye Mercedes-Benz eEconic forventes leveret i Danmark i slutningen af sommeren.
Kilde: Mercedez-Benz Danmark