Er du fuld? Denne bil holder øje med dig
Spritkørsel og uopmærksomhed er skyld i rigtig mange ulykker i trafikken og mens der har været forslag om at indbygge alkoholmålere i køretøjer, er uopmærksomhed sværere at gøre noget ved. Volvo førsøger nu at slå to fluer med et smæk, ved fra 2020 og frem at lade bilen holde øje med chaufføren.
Et eller flere kameraer og sensorer i bilen overvåger føreren og gør det muligt for bilen at gribe ind, hvis en tydeligt beruset eller uopmærksom fører ikke reagerer på advarselssignaler, og risikerer at forårsage en ulykke med fatale konsekvenser til følge.
Denne indgriben kan involvere at begrænse bilens hastighed, sende besked til Volvos on-line assistancetjeneste og ultimativt sætte farten ned og parkere bilen på sikker vis.
”Når det gælder sikkerhed, er vores mål helt at undgå ulykker, fremfor at begrænse skaderne, når uheld indtræffer,” siger Henrik Green, seniorchef i Volvo Cars’ afdeling for forskning og udvikling. ”I de tilfælde holder kameraer øje med føreradfærd, der kan føre til alvorlige kvæstelser eller dødsfald”.
Eksempler på den form for adfærd er fuldstændig mangel på styring eller en fører, hvis øjne er lukkede, eller som kigger væk fra vejen i længere tid. Det kan også være en bil, der slingrer i vejbanen, eller en fører, der er ekstremt lang tid om at reagere. Pas på, pensionister med blød hat.
Et førerovervågningssystem, som det beskrives her, er et vigtigt element, hvis en bil skal have lov til at træffe aktive beslutninger med henblik på at undgå uheld, som kan have fatale konsekvenser.
I samme optik skal Volvos udmelding om at begrænse topfarten i sine biler til 180 km/t, fra 2021 og fremefter, ses. 180 km/t er stadig en høj fart og fra 2021 bliver det også muligt, via en såkaldt Care-Key, at begrænse tophastigheden i sin Volvo, inden man låner den ud. Eksempelvis til teenagere eller venner med en høj risikotærskel.
Håkan Samuelsson, koncernchef i Volvo Cars, har sagt, at virksomheden ønsker at tage hul på en debat om, hvorvidt bilproducenter har ret, eller måske endda pligt, til at installere teknologi i biler, der griber ind i førerens adfærd.
Spændende hvor mange andre bilmærker som følger trop.