Foreløbig ingen fartbøder på Storebælt med Aktiv Fartkontrol
Det er indsat et nyt våben i kampen mod fartsyndere på Storebælt, som efterfølgende har mødt en del kritik, og den nye såkaldte Aktiv Fartkontrol kan næppe betegnes som hyperaktiv.
Det fremgår med al ønskelig klarhed af artiklerne, der er linket til herover, at der er visse problemer i forbindelse med Sund & Bælts registrering af trafikanternes gennemsnitshastighed og eventuelle overtrædelser af fartgrænserne, hvor oplysninger om fartsyndere manuelt videresendes til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for efterfølgende vurdering af de enkelte sager.
Og nu viser det sig at ingen af de hidtil 31 sager, som er videresendt til vurdering hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, har ført til udskrivning af fartbøder.
For kvaliteten af de videresendte fotos har været for dårlig.
Både det faktum og andre interessante oplysninger fremgår af Ekstra Bladet’s artikel Stor kritik af fartkontrol: Ingen endelig afklaring, hvor mediet har fået en tilbagemelding fra Rigspolitiet.
I ovennævnte artikel kan interesserede også læse om, hvorfor fartkontrollen varetages af et privat selskab, at politiets eget udstyr ikke er egnet til vejrforholdene på broen, at fartkontrollens kameraer af samme type bruges til strækningskontrol i andre lande (hvor de tilsyneladende er gode nok?), at håndtering af personfølsomme oplysninger håndteres inden for lovgivningens rammer, og så fremdeles.
I artiklen ses også et indlæg med deltagelse af chefkonsulent i FDM Dennis Lange, som endnu en gang forholder sig undrende eller kritisk til fartkontrollen.
Derudover informeres læserne også om, at tidligere afholdte møder med deltagelse af Rigspolitiet endnu ikke har løst problemerne, og det fremgår endvidere af artiklen, at ‘Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i midten af Februar 2024 holdt et møde med A/S Storebælt angående hastighedskontroller på Storebæltsforbindelsen.
Uagtet kameraerne og registrering af fartsyndere samt den efterfølgende sagsbehandling altså næppe kan betegnes som hyperaktiv, så er der tilsyneladende en del mødeaktivitet vedrørende problematikker i forbindelse med strækningskontrollen.
MagaCin’s udsendte krydsede senest Storebæltsforbindelsen i den forgangne weekend i forbindelse med MC Messen i Lokomotivværkstedet, hvor vi fik skudt billedet af den nye advarende skiltning der ses over artiklen, og hvor vi naturligvis overholdt den fastlagte fartgrænse.
Også selv om de opsatte kameraer til forevigelse af fartsyndere altså ikke fungerer efter hensigten.
Hermed den seneste opfølgning på udviklingen i sagaen om Aktiv Fartkontrol på Storebælt, som efterhånden er ved at blive en pænt underholdende føljeton.
Det bliver både interessant at følge, om Aktiv Fartkontrol nogensinde kommer til at fungere efter hensigten på Storebælt, og om landets trafikanter i givet fald informeres, når eller hvis det kommer til at fungere.
Og sidst men ikke mindst om det er et tiltag, der efterfølgende kopieres andre steder.