Fremskridt for Ford Focus
Historien taler sit eget sprog, Focus modellen fra 2010 har været populær. Den nye model er en verdensbil, forstået på den måde at Focus som Ka+ og Mondeo bygger på konceptet ”One Ford”. Så modellen skal spænde så tilpas bredt, at både Kina, USA og Europa vil syntes om den. Det betyder ikke at designet er kønsløst, det er det slet ikke, Ford har fundet deres egen stil. Kølergrillen minder om noget fra en Aston Martin uden at bryde med Fords eget design og bagenden er tegnet med en rolig og æstetisk hånd.
Focus af i dag har ikke vist vejen, snarere det modsatte i forhold til betjening. På den nye model skulle der være gjort noget ved det, med bedre løsninger. Indvendigt bliver chaufførens arbejdsplads helt nyudrustet, og skulle dermed kunne tage kampen op med de bedste i klassen, altså den nye model VW Golf. Et løft på sprogstyringen, den skal være i samme klasse som Audi og Mercedes, det skal være muligt at søge via fritekst. Naturligvis vil den nye bil også være fuldt opkoblet via ”Ford Pass”, hvor Ford i øjeblikket arbejder med en Service-App, som i fremtiden kan tilbyde betaling for parkering tilpasset nøjagtigt den tid bilen holder parkeret, uden at chaufføren skal fysisk hen og købe en billet.
På køreassistance siden vil Ford gå et langt skridt videre, og målet er at kunne bære Focus helt frem i 2020’erne, og dermed ind i de selvkørende bilers tidsalder. Focus monteres derfor allerede nu med sensorer der tager højde for 360grader registrering, for at kunne lade Focus køre på egen hånd, i hvert fald så snart det bliver tilladt at lade bilerne gøre det.
Som hos sin forgænger vil Focus også udkomme i forskellige karrosseri varianter, hvor der til 3 dørs varianten måske også ville kunne findes en 2dørs sedan model. Et vægttab på den nye Focus holder sig umiddelbart inden for 50kg. På motorsiden forventes en Ecoboost fircylindret og mod merpris en justerbar affjedring., LED lys, 4 hjulstræk, og der kommer også en luksus udgave i Vignale.