Toyota i-Road: Fugl eller fisk?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fugl eller fisk?

Elektrificeringen skaber interessante ny køretøjer, som hverken er fugl eller fisk
Anslået læsetid: 2 Minutter

Indrømmet, Toyota i-Road er ikke et helt nyt køretøj. Faktisk har den fem år på bagen, men er stadig på teststadiet. Og umiddelbart ligner det en fancy trehjulet bil, men i kurver laver den nedlægning – så underholdningsværdien er væsentlig højere end den ser ud. Derfor er det også urimeligt ”blot” at kalde det en bil. Den ser væsentlig anderledes ud end det oprindelige koncept.

Uden sammenligning i øvrigt, er i-Road ligesom storbyernes elektriske løbehjul skabt ud fra et ønske om at nytænke mobilitet i byen – som vel at mærke fylder mindre end biler og kan indgå i en eller form for deleøkonomi. Men hvis det bliver en succes, skal de nu nok også blive tilgængelige for private. 

Tanken er, at i-Road kan indsættes i en delebilsordning, der gør det muligt for brugerne at hente en af de små elbiler et sted og sætte den et andet sted. Idéen er at koble den offentlige transport (bus, letbane og tog) sammen med delebilsordningen, så man fx på vej i toget via sin smartphone kan booke sin eldrevne Toyota i-Road, som så holder klar ved stationen i byen, hvorfra man så kan køre det sidste stykke helt hen til sin destination på ren el. I ly for regnvejr og helt sikkert sjovere end elektriske løbehjul.

Der kan sidde to personer i i-Road og den testes i øjeblikket bl.a. i København.

Brugervenlighed

I-Road er ekstrem let at styre og navigere, men har modsat af hvad man skulle tro, et rat. Og den er styret via baghjulet, som er det eneste hjul som styrer. Forhjulene kan tilte, så der kan komme nedlægning.

Har man kørt gaffeltruck vil der være en vis genkendelighed over styringen. Drejer man skarpt,  slår bagenden ud. Og selvom køretøjet efter sigende skulle være noget nær umulig at vælte, kræver det en lille smule mental tilvænning ved skarpe kurver med fart på. Motorcykelkørere vil genkende følelsen af nedlægning, selvom det ikke er noget man selv har nogen som helst indflydelse på. Når man drejer, krænger køretøjet automatisk. Også ved meget lav hastighed.

Krængningen har naturligvis en grænse, som bilen med en summende lyd gør opmærksom på. Men den virker stabil og man er ikke på noget tidspunkt bange for at i-Road vælter. Og selvom 45 km/t ikke  virker imponerende for en motorcyklist, har det en vis underholdningsværdi at tage sving hurtigt. Og helt sikkert mere underholdende end offentlig transport.

Specifikationer

Motor: 2 elmotorer á 1,9 kW (en på hvert forhjul)

Gear: Automatgear

Batteri: Lithium-ion batteri

Tophastighed: 45 km/t

Mål (L/B/H): 2.345 mm / 870 mm / 1.455 mm

Vægt: 300 kg

Rækkevidde: ca. 40 km

Ladetid: ca. 2 timer

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start