Gad vide hvad Honda pønser på?
Måske din fremtids-Honda vil gøre dig opmærksom på, at den skal stramme lidt op på fjederforspændingen på grund af den ekstra vægt, som de sidste par afteners is-spisning har forårsaget. Men Honda'en ved du bliver trist over den slags beskeder, så informationen på infodisplayet bliver af samme grund præsenteret på en måde, som gør dig i lidt bedre humør. Og navigationen foreslår måske et par veje, som plejer at hjælpe på humøret.
Sikke et par gisninger, ikke sandt? Men en række nylige patenter fra Honda antyder at der er store planer på det datamæssige område. Nærmere betegnet inden for hvad der i patentet kaldes “Emotion detection”, som løst defineret kan beskrives som en slags maskinel respons på det humør din Honda tolker dig til at være i. Det kan eksempelvis være vrede, tristhed, distræthed, træthed eller glæde.
Til at lave den slags vurderinger vil Honda bruge stemme, ansigtsudtryk og data fra andre enheder i fremtidens intelligente hjem. Samt naturligvis motorcykel og bil. Oplagt vil det også være at bruge data fra eventuelle pulsure – hvilket lynhurtigt vil vise raserianfald over tumper i trafikken. Altså mange datakilder og meget data som skal behandles konstant. Det kan give sig udslag i grad af gasrespons, niveau af bremsning, hårdere eller blødere affjedring og farver på informationsdisplay. Vrede personer kører ofte risikobetonet, mens trætte personer trænger til at blive vækket op – og derfor vil systemet konstant overvåge hvordan dets ejer har det og sammenligne med tidligere målinger.
Med Big data og machine learning er det muligt at lave en profil af enkelte brugere (bare tænk på Google), som konstant bliver opdateret og dermed bedre tilpasset. Det er en teknologi i hurtig udvikling, som helt sikkert bliver bedre i fremtiden. Systemet finder mønstre i dit humør og tilpasser sig efter det. Og dermed ved på hvilke vejstykker affjedringen skal være sportslig og hvor du hellere vil køre mere afslappet.
Som MagaCin har beskrevet i en tidligere artikel kan motorcyklen måske allerede identificere dig gennem din hjelm – og i den forbindelse også se om du er rød i hovedet af raseri, glad, trist eller måske bare en smule søvnig.
Endnu er det naturligvis blot patenter og muligvis bliver Emotion detection aldrig introduceret. Men i takt med at teknologi som kameraer, trådløs teknologi, sensorer og processorer bliver billigere og internetforbindelserne hurtigere, vil det være en nemmere teknologi at indbygge. Bagsiden er at din motorcykel og bil kan sladre om hvor hårdt det er for dem, at du aldrig kan lade chipsposerne blive i skabet.