Geneve Motorshow: VW nyheder 2019
Geneve Motor Show er en af de store bilmesser, hvor producenterne fremviser de nye modeller, som de håber at sælge mange af i de varmere måneder. Volkswagen ligeså, hvor de præsenterede en T-Roc, som har fået et R til efternavn, opdateret Passat og T6 samt en konceptbil, i form af ID Buggy.
ID. BUGGY
Designerne har ladet sig inspirere af 1970’ernes legendariske beachbuggies, der var baseret på chassiset fra en Boble. Nu bringer Volkswagen beachbuggyen ind i fremtiden med ID. BUGGY konceptbilen – både designmæssigt og teknisk. Den er naturligvis bygget på MEB-platformen og kører med et 62 kWh lithium-ion batteri placeret mellem akslerne, hvilket giver bilen en rækkevidde på 250 km. Hvor du i fortidens beachbuggy fandt en spruttende boxermotor, finder du i ID. BUGGY en elmotor ydende 204 hk og 310 Nm, hvilket er nok til nå 100 km/t på 7,2 sekunder og topfart på 160 km/t. Bilen trækker på bagakslen, men det ville være muligt at udstyre forakslen med en elmotor og få firehjulstræk.
ID. BUGGY er har et selvbærende karrosseri bygget i et miks af aluminium/stål og plastik, og det kan afmonteres fra MEB-platformen.
Det minimalistiske interiør er udført i vandafvisende materialer og er modstandsdygtig overfor vind og vejr. ID. BUGGY er designet som en to-personers, men den ville kunne ombygges til at rumme et 2+2 sædearrangement.
T-Roc R
Introduceret sidst i 2017 har T-Roc efter lidt over et år på markedet over 200.000 solgte, og nu udvides palletten af T-Roc modeller først med T-Roc R og senere på året en Cabriolet. Den nye T-Roc R topmodel har 300 hk og 4MOTION-firehjulstræk, samt nyudviklet sportsundervogn, et progressivt styretøj og en køreprofilvalgsfunktion med launch control. 0-100 km/t klares på 4,9 sekunder og topfarten er 250 km/t. ESC-systemet kan også kobles fra, så føreren kan udnytte T-Roc R’s egenskaber til fulde, eksempelvis ved kørsel på bane.
T-Roc R’s adskiller sig med et ”R”-design fra de mere diskrete versioner af T-Roc. Det gælder elementer som frontkofangeren med de vertikalt arrangerede LED-kørelys og de store luftindtag. Set bagfra skiller T-Roc R sig ud med en ligeledes sportsligt designet kofanger med karrosserimatchende lakering, luftudtag øverst og en ”R” diffuser i kontrastfarve nederst. Dobbeltudstødningen i begge sider er ligeledes et specifikt ”R”-kendetegn. T-Roc R er udstyret med 18” Spielberg aluminiumsfælge som standard, mens 19” Pretoria-fælge lakeret i mørk grafit og udstyret med 235/40 R19-dæk, kan leveres som ekstraudstyr.
Interiøret i T-Roc R viser ”R”-specifikke detaljer som det tykke læderbeklædte multifunktionssportsrat med dekorative Crystal Grey syninger, Shadow Steel ”R” dekorelementer på instrumentbordet, ”R”-sportssæder, pedaler i rustfrit stål og en speciel ”R”-velkomst lyser op i Active Info Displayet, når nøglen sættes i.
Den nye T-Roc R topmodel introduceres sidst i 2019.
Ny Passat
I løbet af foråret ruller Passat nr. 30. million af samlebåndet. Til efteråret introduceres en opdateret Passat, der byder på flere IQ.DRIVE-assistentsystemer, nye MIB3-infotainmentsystemer og et opdateret design.
Den nye Passat bliver mere sikker og selvkørende takket være assistentsystemer som Travel Assist, der er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 til 210 km/t. Passat bliver den første Volkswagen med et rat, der har kapacitive følere. Når bilens sensorer registrerer, at der ingen bevægelse har været med rattet i et givent tidsrum, er det nok blot at berøre rattet med et par fingre. Emergency Steering Assist debuterer også i den nye Passat. Systemet forbedrer ved hjælp af bremserne sikkerheden ved pludselige undvigende manøvrer, og dertil er Lane Assist desuden blevet optimeret med et nyt multifunktionskamera. De nye IQ.LIGHT-LED matrix-forlygter (ekstraudstyr), der blev introduceret første gang på den nye Touareg, øger også sikkerhed og komfort ved kørsel i mørke.
Med den opdaterede Passat introduceres også tredje generation af Modular Infotainment Matrix (MIB3), der byder på nye muligheder. Her kan nævnes trådløs App-Connect, induktiv opladning af din smarthone og vigtigst af alt er den nye Passat permanent online takket være infotainmentanlæggets integrerede online tilslutningsenhed (OCU) med SIM-kort.
Motorprogrammet i Passat er også opdateret. GTE-versionen, der har en plug-in-hybrid-drivlinje (1,4 TSI + elmotor = 218 hk), har fået en betydelig længere rækkevidde og er nu i stand til at køre ca. 55 km ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 km ifølge NEDC-normen (tidligere 50 km NEDC). Vel at mærke indtil strømmen er brugt op – herefter vil forbruget være mindre prangende.
En anden nyhed blandt drivlinjerne i den nye Passat er den nyudviklede 2,0 TDI Evo – en yderst effektiv turbodieselmotor med en effekt på 110 kW / 150 PS, der producerer 10 g / km mindre CO2, sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer. Passat tilbydes med henholdsvis tre TDI- og tre TDI-motorer, der alle har partikelfilter og opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden. Oplyser VW – MagaCin garanterer ingenting.
T6.1 Multivan
Den er et ikon for varebiler: Rugbrødet. Transporter, Caravelle, Multivan og California. Nu får modelrækken en opdatering: T6.1.
Sikkerhedsmæssigt har T6 fået en opgradering, og takket være skiftet fra hydraulisk til elektromekanisk servostyretøj har det været muligt at udstyre den med de nyeste assistentsystemer, så som sidevindsassistent og Lane Assist, der er standard. Der kan tilkøbes assistentsystemer som Park Assist, Trailer Assist og Udkørselsassistenten.
Et andet højdepunkt i T6.1 er de nye navigationssystemer til MIB3: Discover Media (8,0”) og Discover Pro (9,2”). Menuerne kan konfigureres efter din egen smag ligesom på en smartphone. Den vigtigste nye udstyrsfeature for alle infotainmentsystemer er det integrerede SIM-kort (eSIM), der giver adgang til vifte af onlinebaserede funktioner og tjenester.
Designmæssigt har T6.1 fået nydesignet front, der har en kølergrill med en kromliste, der flugter med og løber ind i forlygternes LED-kørelys. Den nye T6.1 er letgenkendelig, og alt efter model kan fronten individualiseres med yderligere kromdetaljer.
T6.1 kommer en række nye, effektive 2,0 TDI-dieselmotorer ydende fra 90 til 199 hk, og alle motorvarianter opfylder udstødningsnormen Euro-6d-TEMP-EVAP. Takket være Volkswagens samarbejdspartner ABT vil T6.1 endda også kunne fås som en nulemissionsbil. Med en ydelse på 112 hk og batterikapaciteter på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh kan man opnå rækkevidder på over 400 km (NEDC). WLTP forbrug er ikke oplyst.