Her bliver de nye stærekasser sat op
Regeringen og Dansk Folkeparti har ønsket at nedsætte antallet af fotovogne og i stedet opsætte fastmonterede fartkameraer – eller stærekasser, som de også kaldes. Nærmere betegnet er der udpeget 11 strækninger, hvor de nye stærekasser skal sættes op (se faktaboks).
Fartkameraer er dyre i anskaffelse, hvorfor det er planen at benytte nogle af de kameraer der i dag er monteret i ATK-vognene. Men de får udfordringer med at fange tohjulere og køretøjer med trailere eller campingvogne:
“En flytning og omlægning af de eksisterende kameraer fra de mobile ATK-vogne og benyttelse af dem til stationær ATK vil medføre visse begrænsninger vedrørende etablering, drift og tekniske muligheder.
De eksisterende kameraer vil ved opsætning i en stander ikke kunne håndtere hastighedskontrol af motorcykler og køretøjer med campingvogne og andre påhængskøretøjer. Årsagen til dette er, at f.eks. motorcyklers nummerplader sidder bag på køretøjet. De eksisterende kameraer er ikke i stand til at tage billeder af køretøjerne bagfra ved brug i faste standere.
Ifølge oplysninger fra Rigspolitiet er der kun én type stander på markedet, der kan benyttes til den type kameraer, der findes i danske ATK-vogne i dag. Denne stander produceres af firmaet Vitronic og er en ca. 1,8 meter høj stålkasse, der er udstyret med to ruder, hvorigennem kamera/laser samt blitz virker. “
En oplagt løsning er at købe andet udstyr – men så er der den oplagte risiko at havne på forsiden af Ekstrabladet i historier om spild af skattekroner. Det er dyrt isenkram. Omvendt er der i Danmark ikke nogen erfaring med at flytte kameratyper fra ATK-vogne til fastmonterede stærekasser – eller viden om, hvorvidt kameraerne vil opføre sig som forventet i drift.
Kilde: Transportministeriet