Her er den nye Ford Focus
En af danskernes yndlingsbiler er langt om længe blevet opdateret, eller fornyet om man vil. Den nye Ford Focus er ikke kun ny at se til – det er praktisk talt en helt ny bil. Bilmodellen har på verdensplan solgt mere end 16 millioner.
Udseendemæssigt har Focus fået et lettere kantet design, som vi også kender fra Fiesta.
Den nye Focus præsenteres som hatchback med fem døre og stationcar på det danske marked. Den breder sig over modeller til forskellige kundetyper: fra de velkendte Focus-versioner som Trend og Titanium over den sportslige Focus ST-Line til den luksuriøse Focus Vignale og den første crossover-udgave af Focus, Focus Active.
Udstyrsmodellerne er blevet yderligere tilpasset de respektive målgrupper.
– Focus Vignale har et frontskørt, som breder sig over fronten, og det er designet til at fremstå næsten eksklusivt. Detaljerne er tilbageholdende med elementer med aluminium-overflade og Vignale-signaturgrillen med rudemønster.
– Focus ST-Line har en mere aggressivt designet diffuser under bagkofangeren og en større tagspoiler. Større luftindtag er skabt for at symbolisere bilens kræfter og for at vise motorkomponenterne inde bagved.
– Focus Active har en forhøjet frihøjde og beskyttende sorte lister omkring skærmene og siderne. Beskyttelsesplader for og bag samt sidepaneler lakeret i sølvfarve for at skabe kontrast.
Motorer
Motormæssigt kan der vælges imellem EcoBoost-benzinmotorer og EcoBlue-dieselmotorer som lever op til de nye Euro 6-emissionsstandarder, som er udregnet ved hjælp af den nye testprocedure WLTP. Start-stop-system er standard på alle motorer, og kunderne kan vælge mellem en præcis 6-trins manuel gearkasse og en ny 8-trins automatgearkasse.
På det danske marked fås den 1.0-liters EcoBoost-benzinmotor med 100 eller 125 hk, og den nye 1.5-liters EcoBoost-benzinmotor tilbydes med 150 hk. Fords 1.5 EcoBlue-dieselmotor fås med 120 hk.
Brændstoføkonomi og CO-udledning nyder i forbindelse med begge EcoBoost-motorer godt af Fords nye cylinderdeaktivering – for første gang i bilindustrien bruges det til en trecylindret motor. Systemet kan automatisk stoppe en af motorens cylindre (i 1.5 EcoBoost er det to cylindre), når motoren ikke kører med fuld kapacitet, eksempelvis når man kører med konstant fart eller triller af sted. Systemet kan til- eller frakoble en cylinder på 14 millisekunder, 20 gange hurtigere end et blink med øjet, og det kompromiterer hverken kraftudfoldelse eller lydbilledet.
Karosseri
Ford lover gode køreegenskaber med et stivere karosseri. Focus er den første bil bygget på Fords nye C2-platform, som, i forbindelse med en helt ny karrosseristruktur, har gjort det muligt for ingeniørerne at øge stivheden. Vridningsstabiliteten er øget med 20 procent i forhold til den udgående Focus, og stivheden i de enkelte samlinger i undervognen er øget med op til 50 procent – alt sammen vigtigt for at reducere vrid og for at give endnu bedre kontrol af bilen.
En ny metode bruges til at øge stivheden i strukturen i Focus' bageste del, originalt udviklet til Focus RS. I bilens samleproces presses skum i våd form ind i hullerne i bageste del af karrosseriet, hvorefter det tørrer og udvider sig i varmen fra processen, der får bilens lak til at tørre. Det giver 10 procent øget stivhed på tværs uden at tilføre meget ekstra vægt.