Her er den nye Ford Puma
Navnet Puma er ikke nyt hos Ford, men nu kommer en ny bil under navnet. 1990'ernes Puma var en køreglad og opsigtsvækkende bil, og den nye Puma er en crossover. Den første Puma var en lille coupé. Den nye Puma, som i dag har verdenspremiere, er en kompakt crossover med EcoBoost-benzinmotorer og 48 volt hybridteknologi.
Bagagerummet er på hele 456 L har en snedig funktion, hvor et stort rum under bundpladen har en prop, som du kender det fra håndvasken. Når der er blevet tilpas beskidt, skyller du efter og fjerner proppen, hvorefter urenhederne lander på asfalten, eller hvor bilen nu er parkeret. Godt tænkt. Enhver som har skullet forholde sig til børns beskidte gummistøvler vil kunne se det smarte i løsningen.
Motormæssigt kommer Puma først med den stærke en-liters EcoBoost-motor med en effekt på 125 eller 155 hk, suppleret med mild hybrid-teknologi. Senere følger en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og en dieselmotor.
EcoBoost Hybrid-teknologien indbygget i 1-liters EcoBoost-benzinmotoren med tre cylindre kommer med en integreret remdrevet starter-generator med en kapacitet på 11,5 kW (BISG). BISG-systemet gør det muligt i stort omfang at fange og opbevare den energi, som normalt mistes ved nedbremsninger og når man kører med jævn fart. Strømmen lagres i et luftkølet 48 volt litium-ion-batteri.
BISG-systemet fungerer også som en motor, der helt uden overgang arbejder side om side med den trecylindrede benzinmotor. Den lagrede energi bruges til at assistere benzinmotoren med ekstra moment under normal kørsel og acceleration, ligesom energien bruges til at drive bilens elektriske system.
Det intelligente og selvregulerende mildhybrid-system er indbygget i begge udgaver af EcoBoost-motoren, som tilbydes med enten 125 eller 155 hk. Systemet overvåger konstant hvordan bilen bruges for at fastslå, hvornår det giver mest mening at lade batteriet op, og hvornår det er tid til at bruge de opsparede reserver.