Her er førerløse biler nu lovlige
Nu har borgere i Californien fået mulighed for, at bande over programmører i trafikken. For mandag d. 26/2 2018 tillod de Californiske vejmyndigheder biler at køre uden en fører bag rattet, som er parat til at gribe ind. Dvs. at der nu officielt er åbnet for, at helt selvkørende biler kan være en aktiv del af trafikken. Det giver nye forretningsmuligheder for virksomheder som Uber, Google (via Waymo) og GM, der kan starte eksempelvis taxakørsel med selvkørende biler.
Som en del af regulativet er der dog en bestemmelse om, at en operatør kan overtage bilen via fjernstyring, hvis det skulle være nødvendigt. Overvejelserne kan i den henseende gå på om man forventer, at en operatør kan nå at blive klar til at overtage bilen i en farlig nødsituation. Hvis operatøren vel og mærke sidder klar ved en computer og hvis operatøren med det samme kan overskue hele situationen på sin skærm. Og hvis der vel og mærke er tilpas godt netværkssignal i det pågældende øjeblik. Og der ikke har været ondsindede hackere på spil.
For motorcyklister og andre trafikanter kan det være både positivt og negativt. Positivt fordi teknologien ikke sløver hen, drikker kaffe og bliver uopmærksom i trafikken. Negativt fordi situationer som bilproducenterne ikke har taget hensyn til, heller ikke vil være en del af de selvkørende bilers reaktionsmønster. MagaCin har tidligere behandlet problematikken for set fra motorcyklisters side og der har også allerede været retsager hvor motorcykler er blevet “overset” af selvkørende biler.