Her er priserne på Kia e-Niro elbilen
KIA e-Niro har været ventet og omtalt længe – og el-versionen af Hyundai Kona fra søsterkoncernen er med i Årets Bil finalefeltet. Kia e-Niro er stort set identisk, men med et væsentlig anderledes design. Den er i den trendy crossover-klasse og får en indstigningspris på 279.999 kr.
e-Niro tilbydes med to forskellige batteristørrelser: 39,2 kWh og 64 kWh. De har også forskellig ydelse – 136 hk i modellen med det lille batteri, og 204 hk i den med det store batteri.
Den store batteripakke på 64 kWh leverer en rækkevidde på op til 455 km på en enkelt opladning. Rækkevidden på den lille batteripakke er 289 km.
Modelprogrammet
e-Niro fås i 3 forskellige udstyrsvarianter. Indstigningsprisen på kr. 279.999,- er gældende for en Vision model med batteripakken på 39,2 kWh og en rækkevidde på 289 km. Modellen er udstyret med bl.a. aut. nødbremse m. fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7” audio display, Apple CarPlay m. stemmestyring, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem.
Man skal op i en Comfort model for at få batteripakken på 64 kWh og en rækkevidde på 455 km. Comfort modellen koster kr. 334.999, som udover det store batteri inkluderer yderligere udstyr i form af bl.a. varmepumpe, 7” navigation, regnsensor, varme i rattet, TomTom Liveservices, parkeringssensor i bag, eco driving funktioner i navigationen og eljusterbare / el-indklappelige sidespejle m. varme og blink.
For yderligere kr. 15.000,- får man den højest udstyrede Advance model. Modellen har yderligere Bi LED forlygter, luftdyser i bag, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.
Opladning
I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (6 timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter.
Alle modeller leveres inklusiv en Clever ladeboks, så man kan starte hjemmefra hver dag med et fuldt opladt batteri.
Bilens design og rummelighed
KIAs e-Niro adskiller sig fra de øvrige Niro modeller med en anderledes front med lukket kølergrill samt nye kofangere med blå dekorelementer. e-Niro er ligeledes udstyret med 17” alufælge som standard og den fås i 10 forskellige lakfarver.
Karrosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm højt, hvilket er ensbetydende med maksimal lofthøjde og skulderplads i hele kabinen. Med en længde på 4.375 mm byder bilen på 451 L (VDA) i bagagerummet. I bagagerummet er der et opbevaringsrum under bunden, hvor der er plads til at ejerne kan opbevare ladekablet.
Den største ændring indvendigt i e-Niro er midterkonsollen, hvor den fysiske gearstang er erstattet af en ny ”shift by wire”-drejekontakt, der fungerer som gearvælger.
Særlige EV funktioner
e-Niro giver ejerne adgang til en række teknologier til optimering af batteriets effektivitet og forbedring af bilens rækkevidde.
Med regenererende bremseteknologi kan e-Niro genindvinde kinetisk energi og genoplade batteripakken i påløb og under opbremsning. Og en forudseende assistent-teknologi bruger navigationsoplysningerne til at justere niveauet for regenerering af energi afhængigt af vejens forløb.
Elmotoren behøver ingen gearkasse, men bilen er alligevel udstyret med to skiftekontakter i metal bag rattet. Med disse skiftekontakter kan føreren vælge mellem fem niveauer af energigenindvinding. Jo højere niveau føreren vælger, jo mere energi forsøger det regenererende bremsesystem at genindvinde.
Et automatisk regenererings-mode er også tilgængeligt. Det gør det muligt for bilen at justere niveauet for generering af kinetisk energi, afhængigt af trafikforholdene forude ved hjælp af kameraerne fra den adaptive fartpilot.
I instrumentenheden kan man se antallet af kilometer sparet ved hjælp af e-Niros energigenereringssystemer for hver tur eller opladning.
e-Niro er også udstyret med et batterivarmesystem, som isolerer og opvarmer batteriet for at modvirke den negative effekt ved kolde temperaturer, mens batteriet oplades.
e-Niro med det store batteri er udstyret med en avanceret varmepumpe, som udnytter varmeenergien fra airconditionanlægget og de elektriske systemer. I stedet for udelukkende at trække på batteriet til opvarmning af kabinen genbruger varmepumpen varmeenergien til at øge effektiviteten af bilens varme-, ventilations- og airconditionanlæg (HVAC).