Honda Jazz bliver først i segmentet med ny airbag
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda Jazz først i segmentet med ny teknologi

Honda baner vejen frem når det gælder sikkerhed i de små biler. Den næste generation Jazz bliver bl.a. udstyret med frontcenter-airbagteknologi.
01/05-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Den nye Jazz e:HEV bliver Hondas nyeste hybrid, men det er ikke kun drivlinien der bliver moderniseret

Nyt frontcenter-airbagsystem

En nyudviklet frontcenter-airbag er monteret inde i førersædet og udvides i rummet mellem fører og passager. Den nye airbag, som er én af ti i den nye Jazz, hjælper føreren med at undgå direkte kontakt med indersiden af bilen og reducerer eventuelle skader opstået mellem fører og forsædepassager i tilfælde af en sidekollision. For at sikre, at airbaggen er nøjagtigt anbragt, og herved at leverer maksimal beskyttelse, benytter airbaggen sig af tre fastgørelsespunkter inde i førersædet, der – når den udløses – fører airbaggen rundt om føreren i en bue.

Honda Jazz kommer med masser af sikkerhed

Et højere midterarmlæn samt ændringer på sikkerhedsselernes forspændere, sikrer føreren bedre i sædet end før, og sammen med de nye airbags reduceres hovedskader ifølge Honda's interne tests mellem 85% og 98%.

Som du kan se på ovenstående illustration, er der på bagsædet også installeret airbags for at beskytte passagerers hoveder mod sammestød med døre og C-stolpen ved en eventuel sidekollision.

Grunden til de nye tiltag er at Euro NCAP – den europæiske forbrugerbeskyttelsesorganisation for køretøjssikkerhed – indfører nye testkrav i 2020, i et forsøg på at forhindre alvorlige og fatale konsekvenser af sidekollisioner. De nye krav vil udvide omfanget af undersøgelser af sidekollisioner fra bilens fjernsiden.

Mere sikkerhed

Udover nye airbags og forbedret karosseri, installerer Honda også forbedrede aktive sikkerhedsteknologier som standard.

Eksempelvis Honda SENSING-suiten, som indeholder et nyt vidvinkelkamera med en høj opløsning. Det nye kamera erstatter multifunktionskameraet og CTBA-sensoropsætningen fra den forrige generation af Jazz. Kameraet genkender et mere omfattende udvalg af vejoverflader og trafikegenskaber. Disse inkluderer registreringer af: vejskilte, om køretøjet nærmer sig den ydre kant af et fortov, modkørende og om føreren skifter vognbane uden at aktivere blinkeren.

Honda fortæller i en pressemeddelelse, at kameraet også er i stand til at fjerne tåge for at give et konstant klart synsfelt. Det lyder umiddelbart som noget Harry Potter står bag, men mon ikke de mener at systemet kan “udviske” tågen på bilens skærm, og herved give et klarere udsyn.

Honda Jazz e:HEV kommer til Europa i sommeren 2020 til priser fra 215.000,- kroner, og med nøgletal som 109 HK og 253 Nm, lyder det bestemt som en sjov og livlig semi-elektrisk bil bil.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start