Hyundai Ioniq hybrid eller el?
Helt simpelt siger Hyundai, en elektrisk bil skal have alle de køreegenskaber der gør kørsel til en fornøjelse. Det er mantraet i Ioniq, og allerede fra næste måned er Ioniq ude hos forhandlerne. Først kommer Ioniq Hybrid og lige efter Ioniq Electric, lidt senere vil vi se Ioniq Plug-in. Bunden og det ydre er ens i alle 3.
Ved hjælp af EPA’s hjemmeside, fueleconomy.gov, ved vi nøjagtigt hvordan forbruget er i den virkelige verden. Alle tre versioner er blevet testet. For at have et udgangspunkt for hvor langt den kan køre på literen er der valgt et reference punkt. Det kunne være 2017 Toyota Prius, med gennemsnitsforbrug på 22 km/l, her præsterer Ioniq hybrid til sammenligning 23,4km/l. Ioniq Plug-in 23,6km/l og på strøm alene kan Ioniq Plug-in køre godt 50km.
I den rent elektriske afdeling er rækkevidden for Ioniq Electric ikke et flot resultat med 200km før batteriet skal lades igen. Men Hyundai påstår at de allerede til 2018 vil være klar med rækkevidde på over 320km. Men nøjes man med at betragte det omregnede forbrug på Ioniq Electric og ser helt bort fra rækkevidden, kører den 58km/l eller sagt i kW, bruger 15kWh pr. 100km, her klarer Prius godt 50km/l og bruger 17,4kWh pr. 100km.
Der er ingen tvivl om at jo flere der er kommer med på hybrid/el markedet jo bedre biler bliver det til kunderne. Selvfølgelig er det et minus at rækkevidden for electric ikke er mere end godt 200km, men forbruget er meget positivt, specielt i Plug-in versionen.