Kia med hybrid
(Pressemedd.)
KIA har netop præsenteret koncernens første kommercielle hybridbil, der udnytter elektricitet. Modellen, som de kalder Forte LPI Hybrid (Liquid Petroleum Injection), er den nyeste variant af KIAs c-segment model – Forte – der sælges på det amerikanske og asiatiske marked. En model der størrelsesmæssigt svarer til den populære familiebil KIA cee’d, der udelukkende produceres og sælges her i Europa.
Med kraftfulde præstationer og en overlegen brændstoføkonomi er Forte LPI Hybrid svaret på kundernes ønsker om miljøvenlige biler, der også er spændende og sjove at køre i. Og med CO2-emissioner på kun 99 g/km er Forte LPI Hybrid kvalificeret til betegnelsen Super Low Emissions Vehicle (SULEV) og til at nyde godt af de lavere afgifter på miljøvenlige biler.
Forte Hybrid LPI-systemet Den nye bil har en 1,6-liters Gamma LPI-motor, CVT-gearkasse og et hybridsystem med elmotor, omformer og et litium-ion polymer 180 volts batteri.
Både forbrændingsmotoren og elmotoren aktiveres, når tændingen tilsluttes, men kun forbrændingsmotoren arbejder, når bilen kører ud ad vejen. Ved deceleration udnytter bilen en særlig genindvindingsfunktion, så den energi, der normalt mistes ved opbremsning, bliver omdannet til strøm, som kan gemmes i bilens batteri.
Hybridsystemet omfatter også KIAs start-stop-system (ISG), som automatisk standser motoren, når bilen holder i tomgang, så man undgår unødvendigt brændstofforbrug og unødvendige emissioner. En anden vigtig ting i Forte LPI Hybrid er en CVT-gearkasse til hybridbiler, som sammen med den 1,6-liters Gamma LPI-motor giver kraftfulde præstationer og et reduceret brændstofforbrug. CVT-gearkassen til hybridbiler omfatter også et særligt E-gear (Eco Drive), som foretager automatiske justeringer med henblik på at opnå størst mulig brændstofeffektivitet.