KIA udvikler intelligent gearskift-system
Producenten kalder det verdens første forudseende informations- og kommunikationsteknologi (ICT) Connected Shift System.
Systemet vil analysere data fra et væld af teknologier, herunder data over vejens forløb fra navigationen og kameraer samt radar fra cruise controlen. Herefter kan gearkassens kontrolenhed (TCU) forudsige det optimale gear til situationen.
I dette sving hjælper systemet gearkassen med at motorbremse mere effektivt.
KIA skriver eksempelvis. at systemet vil kunne identificere kørsel på rampen til motorvejen og selv skifte køremode over i sport, så du får lettere ved at matche hastighed ved sammenfletning.
Systemet minimerer ifølge KIA slitage på bremser på bl.a. kurvede veje hvor producenten kunne rapportere om en reduktion i frekvensen af gearskift med 43%, som resulterer i 11% reduceret bremseaktivitet, som i sidste ende gavner både miljøet og ejerens pengepung.
Kigger vi på specifikations ark fra alle bilproducenterne, er der altid en forværring i brændstoføkonomien når gearkassen går fra manuel til automatisk. Automatgearkasserne kan simpelthen ikke forudsige forholdene og førerens intentioner, men teknologier som denne kan mindske, ja måske endda helt vende, forskellen på brændstoføkonomien mellem automat- og manuelgear.
KIA planlægger at videreudvikle på ICT til fremtiden, så systemet kan tale sammen med lyssignaler og identificere førerens temperament for yderligere at forbedre gearskift