Nu i DK: Her er bøllebilen, som vil ændre KIA's image
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

KIA's bøllebil kommer nu til Danmark

Stinger kan nemt blive KIA's flagskib
22/11-2017 kl. 10:15
Anslået læsetid: 3 Minutter

KIA arbejder hårdt på at komme væk fra det lidt kedelige image med billige biler og forsigtige køreegenskaber. I hvert fald er der ikke meget snusfornuft over Kia Stinger – men KIA lover til gengæld masser af køreglæde. Nu kommer den til Danmark og vil kunne ses ved udvalgte KIA forhandlere. Undertegnede havde fornøjelsen af, at prøvekøre den til Årets Bil 2018 og det kan godt anbefales. Pas på kørekortet – det tager ikke mange sekunder at accelerere til en hastighed, hvor det vil være i fare. 

KIAs europæiske designteam har kaldt den en kærlighedserklæring til bilentusiaster, ingeniørerne taler om en rendyrket gran tourer. Med op til 370 hk fra en 3,3-liters V6-motor med bi-turboladning accelererer bilen fra 0-100 km/t på 4,9 sek. Den slags specifikationer koster naturligvis; startprisen er kr. 619.694,-. Modellerne, som kommer til Danmark er:

– GT-line 2,0 liters benzin med 255 hk (baghjulstrukken) til kr. 619.694,-

– GT-line 2,2 liters diesel med 200 hk (baghjulstrukken) til kr. 625.194,-

– GT-line 2,2 liters diesel med 200 hk (4-hjulsstrukken) til kr. 661.694,-

– GT 3,3 liters benzin med 370 hk (4-hjulstrukken) til kr. 832.694,-

Køredynamik og specifikationer

Stingers køreegenskaber overgår hvad der før er set i en KIA i Danmark. Bilen kommer med tre forskellige motorer – 2,2 Diesel, 2,0 T-GDi og 3,3 bi-turbo.

2,0 benzinmotoren, som vi kender fra Optima GT, er forbedret i forhold til effektivitet i turboladeren ved lav til mellem hastighed. 2,2 Dieselmotoren kender vi fra Sorento, men på Stinger er motorens performance blevet væsentligt forbedret. Den 6 cylindrede 3,3 liters benzinmotor har twin turbo og er med sine 370 hk selvfølgelig modelprogrammets mest kraftfulde motor.

Fra Optima’en kender vi allerede til muligheden for at skifte mellem tre forskellige ”drive modes”, hvor Stinger giver mulighed for fem – SMART, ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+. Hertil har 3,3 motoren fået tilføjet en såkaldt Launch Control, og kan derfor nå fra 0-100 km/t på kun 4,9 sek. 2,0 T-GDI motoren er også væsentlig forbedret og går fra 0-100 km/t på 6,0 sek. Med 2,2 diesel motoren når Stinger fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek.

Den 8-trins automatiske gearkasse, som er standard i alle varianter, er blevet skabt med Shift-By-Wire (SBW), til forskel fra det normale Shift-By-Cable (SBC). SBW går uden om den mekaniske del mellem gearstangen og selve gearkassen, og sikrer derfor en mere behagelig overgang mellem gearene samt automatisk overgang til P, hvis bilen slukkes i enten D/R eller M. Det betyder samtidig, at man undgår støj og unødig vibration ved gearskifte.

Udstyr

Standard udstyrslisten indeholder bl.a. 8” navigationsanlæg med touch skærm, Harman Kardon lydanlæg (15 højtalere), bakkamera med dynamisk linjeføring, adaptiv BI-LED forlygter som automatisk blænder op og ned, læderkabine, ventilerede forsæder, memory funktion i forhold til indstilling af førersæde, rat, sidespejle og head-up display, Advanced Smart Cruise Control, Smart Key inkl. smart power tailgate, og så har bilen et head-up display, så man altid kan orientere sig om køredata uden at tage øjnene fra vejen.

GT modellen med den store motor har desuden elektronisk reguleret undervogn (ECS), som reagerer dynamisk på førerens input, og afhængigt af vejforholdene og kørestilen kan den indstilles via Drive Mode funktionen med de fem indstillinger: SMART, ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+. Ydermere har den Dynamic torque vectoring system, launch control, power air-cell support i førersædet, blind spot detection, rear cross traffic alert, surround view monitor, wireless phone charger, reservehjul (alu), 19” GT alufælge, røde GT brembo bremsekalibre og GT bremseskiver 350/340 mm.

Standard sikkerhedsudstyr inkluderer automatisk nødbremse, Smart Cruise Control, Lane Keep Assist System, Speed Limit Information Function, Parking Assist System, Driver Attention Warning, Front Collision Alert og TPMS dæktrykskontrol. Til GT-udgaven fås yderligere Blind Spot Detection og Rear Cross Traffic Alert som standard. KIA forventer at opnå de maksimale 5 stjerner i EURO NCAP test.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start