Mazda vil revolutionere benzinmotoren
Mens flere bilproducenter går i retning af el og hybrid, har Mazda valgt en noget anderledes vej for deres benzinmotorer. Nemlig at højne kompressionen og fjerne tændrørene. Og dermed levere den første kommercielt tilgængelige benzinmotor med kompressionstænding.
Hvis det lyder velkendt, er det fordi dieselmotorer gør det samme. Processen skulle gøre, at motoren kan operere med lavere temperaturer og dermed undgå miste så meget energi i form af varmetab. Ifølge Mazda skulle det give en mere optimal luft-brændstofblandning, så forbrug og udstødningsgasser nedsættes 20 – 30%, i forhold til Mazdas nuværende SkyActiv-G motorer. Med en turbolader, skulle det give et 10 – 30 % højere drejningsmoment.
Ved at fjerne tændrørene, fjernes også en fejlkilde, der giver biler mange timer på værksteder. Spændende om den høje kompression vil give andre fejl.
I 2019 vil det blive muligt at købe de første SkyActiv-X motorer.